07/12/2023 16:06 h.

Avaluem la qualitat del cel nocturn de Tagamanent

Fotòmetre estandarditzat Sky Quality Meter

Des del passat mes de juny s’està avaluant la qualitat del cel nocturn del municipi de Tagamanent, és a dir, el grau d’afectació que té la contaminació lumínica sobre el cel del municipi. La contaminació lumínica no té només efectes sobre els ecosistemes naturals, sinó que també afecta les persones alterant els nostres ritmes circadiaris. Amb aquesta finalitat s’estan prenent mesures en el si del parc natural del Montseny durant uns quants mesos, donat que només són útils les mesures en nits sense presència de Lluna ni nuvolositat.

L’Oficina Tècnica de Canvi Climàtic i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona ofereix suport tècnic i material als municipis de la província per avaluar la qualitat del seu cel nocturn.

Per fer-ho, es realitzen mesures amb un fotòmetre estandarditzat (Sky Quality Meter). El dispositiu, que està disponible en la modalitat de préstec pels ajuntaments que el sol·liciten, cal instal·lar-lo en un lloc amb bona visió de la cúpula celeste i sense cap afectació directa d’enllumenat públic o privat. Aquells ajuntaments que ho desitgin, poden sol·licitar-lo al següent enllaç: https://www.diba.cat/web/mediambient/prestec-aparells

Els resultats s’expressen en unitats de magnituds per segon d’arc al quadrat (mag/arcsec2). Com més elevat sigui aquest valor, menys brillantor hi ha i, per tant, el cel està menys contaminat i més proper a les condicions naturals.

Conèixer la contaminació lumínica ens indica el grau d’afectació de la il·luminació artificial, cosa que permet prevenir-la en aquells municipis on encara hi ha poca afectació o bé treballar en accions de reducció en aquells casos on l’afectació ja és notable. Respecte a altres tipus de contaminació, la lumínica és de les poques que desapareix totalment en anul·lar la font de contaminació. Per aquest motiu, és fàcilment reversible.

Conèixer la qualitat del cel nocturn també permet optar al distintiu d’Espai de Cel Nocturn de Qualitat (ECNQ), pel qual cal obtenir un resultat de brillantor del fons de cel de mínim 20 mag/arcsec2, el que significa que es pot observar la Via Làctia la major part del temps.