15/02/2024 16:30 h.

753 tones de CO2 estalviades gràcies a deu noves calderes de biomassa

Inventari de biomassa actual

Al gener s’ha actualitzat el mapa de calderes de biomassa que han entrat en funcionament el 2023, amb deu noves que s'alimenten sobretot amb estella forestal. S’espera que aviat 32 altres siguin operatives gràcies al programa de Renovables 2030.

La Diputació de Barcelona, a través de la seva oficina de Canvi climàtic i Sostenibilitat, posa a disposició del públic en obert, a través del seu localitzador Sitmun, l’inventari de les instal·lacions de biomassa instal·lades en edificis de l’Administració Local.

Enguany s’han instal·lat 2.750 kW de potència nova entre deu noves calderes que s’han d’afegir a les 234 calderes ja existents als edificis municipals de la província. El total d’aquestes calderes estalvien 14.693 tones de GEH (gasos amb efecte hivernacle), promouen l’activitat econòmica local, la gestió forestal dels boscos així com la prevenció d’incendis i la reducció de les emissions associades als combustibles.

Instal·lacions de biomassa d'ens locals de la província de Barcelona

Potència instal·lada de biomassa

A més, suposen un estalvi molt important pels municipis en substituir moltes vegades el gas natural o el gasoil, per estella forestal, que en els anys anteriors ha tingut uns costos pels municipis molt elevats.

La majoria de les instal·lacions són amb estella forestal provinent de boscos propers així com el pèl·let, que es fabrica a menys d’un centenar de km dels centres de consum. L’estella forestal és ideal per a grans consums d’energia tèrmica, en canvi, el pèl·let ho és per a instal·lacions més petites.

Està previst que aquest 2024 entrin en funcionament 32 noves instal·lacions que representen 12 M € d’inversió i que ajudaran a reduir 6.900 tones de CO2 addicionals. Així mateix, reduïm la nostra dependència de tercers països i també ajudem els municipis a complir amb els seus objectius del Pacte de les Alcaldies per a l'Energia i el Clima

Les xarxes de calor són les més interessants, ja que amb una sola instal·lació i unes canonades es connecten diversos edificis. La província de Barcelona, i Catalunya en general, és un dels indrets de l’estat espanyol que en tenen un major nombre.

Pel que fa al repartiment de xarxes i calderes, les comarques que tenen més activitat són Osona i el Vallès Oriental.