27/05/2022 10:33 h.

Automatització i dades obertes en les sol·licituds d'accés a la informació pública

L'Àrea d'Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial de la Diputació de Barcelona ha treballat per automatitzar la publicació en el portal de transparència municipal de la informació relativa a les resolucions de les sol·licituds d'accés a la informació pública (SAIPS).

Aquesta millora estarà properament disponible per a prop del centenar d'ens locals SeTDIBA que treballen amb eines per a la digitalització de la gestió municipal proporcionades per Diputació de Barcelona.

Aquest projecte s’emmarca en les accions per a l’automatització de la publicació de dades en matèria de transparència. En concret, en la publicació de les resolucions de les peticions d’accés a la informació pública (article 14.3. de la Llei 19/2013 de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern)

Quins avantatges aporta aquest nou servei?

• Les dades es publiquen de forma automatitzada al portal de dades obertes municipal (ofert pel Consorci AOC), al portal de transparència municipal i al portal de dades obertes de la Diputació de Barcelona.
  • Amb l'automatització, el tècnic municipal no ha de pensar d'actualitzar manualment el portal de transparència.
  • Les dades es mostren de forma gràfica (per facilitar la comprensió de la ciutadania) i de forma desagregada (per facilitar la reutilització).

L'ajuntament del Pont de Vilomara i Rocafort ha estat ajuntament pilot en l’automatització de la publicació d'informació dels expedients de sol·licitud d'accés a la informació pública directament des del gestor d'expedients.

Què haurà de fer l'ens local?

Els expedients relatius a peticions d'accés a la informació pública tenen alguns camps addicionals al gestor d’expedients que caldrà completar per tal que es publiqui la informació al portal de transparència i es generin visualitzacions gràfiques.

La informació referent a la sol·licitud (SAIP) no es visualitza al portal de transparència fins que l'expedient no ha estat finalitzat i la resolució notificada. D'aquesta manera, i automàticament, la informació passa al conjunt de dades  corresponent a SAIP i es visualitza en el portal de transparència de l’ens (portal de transparència AOC).

Un cop completat aquest pilotatge (finalització prevista a finals de juny), els ens locals SeTDIBA interessats a automatitzar la publicació d’aquesta informació ho podran sol·licitar a través de la comunitat SeTDIBA.

Informació relacionada:
Accés a la informació pública