Obligacions de seguretat i higiene als equipaments esportius

L'objectiu és informar sobre la legislació i recomanacions existents en aspectes d'instal·lacions tècniques no sempre coneguts o suficientment assimilats en la gestió d'instal·lacions esportives.

Pla director d'instal·lacions i equipaments esportius de Catalunya

La normativa tècnica del Pla director d'instal·lacions i equipaments esportius de Catalunya complementa la de caire general que existeix. És d'aplicació a tots els equipaments esportius, tant als existents com els de nova construcció i a les reformes i les ampliacions dels existents, en aquells aspectes que els afectin.

Pels edificis existents són obligatoris els requeriments tècnics dels punts 1 i 2 que s'escaiguin i disposaven fins al 1 de juny del 2010 per a adaptar-s'hi.

Per les noves instal·lacions esportives són obligatoris els requeriments tècnics dels punts 1, 2 i 3 i es recomana l'aplicació dels criteris constructius.

Pels edificis existents, un dels requeriments tècnics més importants és que:

m) Tot el material esportiu que s'utilitzi, ja sigui fix o mòbil, ha de garantir una pràctica segura d'acord amb els criteris establerts en les normes europees UNE-EN. La instal·lació l'ha de realitzar personal qualificat, ha de ser revisada freqüentment i reparada quan presenti algun desperfecte ...

Codi tècnic de l'edificació

Per les noves obres des de l'abril de 2007 i l'ampliació, modificació, reforma o rehabilitació de qualsevol edifici esportiu fix, és d'aplicació el codi tècnic de l'edificació.

En aquest apartat, només es citen, de tots els documents bàsics del codi tècnic, aquells que fan referència específica a les instal·lacions esportives.

SU 5 Seguretat enfront el risc causat per situacions d'alta ocupació 

Aplicable a graderies on puguin haver-hi més de 3.000 espectadors de peu (considerant una densitat d'ocupació de 4 persones/m2).

Es presenten requeriments tècnics sobre com han de ser les graderies (pendents, amplades,...).

SU 6 Seguretat enfront el risc d'ofegament 

Aplicable a piscines d'ús col·lectiu, menys les destinades exclusivament a competició o ensenyament.

Es donen requeriments que s'han de complir sobre la profunditat i la pendents dels vasos, els tipus de paviment,...

Normes sanitàries aplicables a les piscines d'ús públic

Les piscines d'ús públic de Catalunya, han de complir amb el Decret 95/2000 de piscines de la Generalitat de Catalunya i amb el nou Real Decret 742/2013 de piscines de l'Estat Espanyol, que entrarà en vigor el 11 de desembre de 2013.

En cas d'existir alguna contradicció entre les dues normes, s'aplicarà el criteri més restrictiu.

S'ofereix el text del Decret de la Generalitat de Catalunya i la modificació posterior dels articles 17 i 25.

A continuació s'ofereix el Real Decret de l'Estat Espanyol i una correcció d'errades.

El nou Real Decret, incorpora com a prinicpals novetats, l'obligació de la determinació diària de la terbolesa de l'aigua i la obligació d'analítiques mensuals de la qualitat fisicoquímica i de l'absència de microorganismes en tots els vasos.  Per les piscines cobertes es fa obligatòria també l'avaluació diària de la qualitat de l'aire (a través de la concentració de CO2) del recinte dels vasos i de les sales tècniques on s'emmagatzemin productes químics.

El RD especifica que el Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, elaborarà una guia pel disseny del pla d'autocontrol. L'any 2014 es publica aquesta guia, que es pot trobar en el següent enllaç:

S'incorpora també l'enllaç amb el Manual tècnic de piscines del Departament de Sanitat i Seguretat Social on s'interpreten aspectes dels decrets de la Generalitat de Catalunya i es detallen recomanacions per la correcta gestió higienicosanitària de les piscines.

Enllaços d'interès:

Prevenció i control de la legionel·losi

Pel que fa a la prevenció i control de la legionel·losi, els responsables de les instal·lacions esportives han de tenir presente que poden estar afectades les instal·lacions d'aigua calenta sanitària, les d'aigua freda i les piscines d'hidromassatge (totes elles considerades instal·lacions d'alt risc).

La normativa d'aplicació a Catalunya és el Decret 352/2004 : "Condicions higienicosanitàries per a la prevenció i el control de la legionel·losi', text on es donen els criteris de disseny per evitar la contaminació de les instal·lacions per la legionel·la i es defineixen els documents que ha d'incorporar el pla d'autocontrol de manteniment, neteja i desinfecció.

Es regula també que les operacions de tractament contra la legionel·la hauran de ser realitzades per personal, propi o extern, que hagi superat uns cursos de formació continuada (cada 5 anys), així com l'obligatorietat d'inspeccions periòdiques de les instal·lacions cada 4 anys per entitats o serveis autoritzats.

El Reial Decret 865/2003 : Condicions higienicosanitàries per a la prevenció i el control de la legionel·losi', és la norma bàsica que existeix a nivell espanyol i deroga el RD 909/2001.

Del RD a Catalunya en són d'aplicació aquells aspectes no inclosos en el decret, en concret els annexos 3 i 5 on es donen la relació d'operacions de posada en marxa i manteniment de les instal·lacions interiors d'aigua calenta sanitària, aigua freda i de les banyeres d'hidromassatge i piscines climatitzades.

Darrerament s'ha actualitzat la Norma UNE - EN 100030:2017 de Prevenció i control de la proliferació i disseminació de Legionel·la en instal·lacions. En aquesta nova normativa d'obligat compliment, es detallen les operacions de manteniment i de les actuacions necessaries en cas de possitius per legionel·la. Aquestes operacions inclouen i complementen les del real decret.

Enllaços d'interès:

Emmagatzematge de productes químics

En revisió per l'aparició del RD 656/2017

Aquest apartat fa referència a aquelles condicions que han de complir les piscines quan disposin de dipòsits de 1.000 litres o més d'emmagatzematge de productes per la desinfecció de l'aigua dels vasos (hipoclorit sòdic i corrector del ph).

S'aconsella que les mesures derivades del real decret (cubeta de retenció, sala ventilada, ventilació de l'interior del dipòsit a l'exterior, interdistància mínima entre dipòsits d'un metre, cimentació mínima de 30 cm o solera suficient, dos elements de seguretat independents per evitar sobreeiximents en l'emplenament de producte, instal·lació de dutxa i neteja ulls, utilització d'equips de protecció personal) s'apliquin també a instal·lacions d'emmagatzematge inferiors als 1.000 litres.

Del Real Decreto RD 379/2001 Reglamento de almacenamiento de productos químico y sus instrucciones técnicas complementarias, pels productes que s'utilitzen en les piscines és d'aplicació la instrucció tècnica complementària MIE-APQ-6 .

Manteniment i inspeccions obligatories

S'adjunten a continuació unes taules sobre els contractes de manteniment anuals i les inspeccions periòdiques obligatoris en les instal·lacions esportives.

Taules de manteniments i inspeccions obligatoris

La primera taula, és una taula resum, on per cada instal·lació tècnica sotmesa a reglaments de seguretat, es remarca si es precisa o no d'un contracte de manteniment obligatori per part d'un mantenidor autoritzat i d'una inspecció periòdica per part d'una Entitat d'Inspecció i Control.

En les següents taules, s'especifica per cada instal·lació tècnica, la referència normativa que obliga a aquests manteniments i a aquestes inspeccions periòdiques.

En la columna de " Contracte de manteniment anual " s'indiquen amb una "X" aquelles instal·lacions tècniques que requereixen d'un contracte de manteniment anual per part d'instal·ladors o mantenidors autoritzats, i que es realitzaran a part de les operacions de manteniment del personal propi de la instal·lació.

En el cas dels tancs de gas-oil no es precisa d'un contracte anual de manteniment però sí que periòdicament (cada 5 o 10 anys) un instal·lador o mantenidor autoritzat faci una revisió de manteniment. Aquesta revisió de manteniment també la pot realitzar una Entitat d'Inspecció i Control.

El manteniment de prevenció i control de la legionel·la podrà ser realitzat pel propi personal de la instal·lació sempre que hagi passat pel curs de formació corresponent. En els altres casos es requeriria que el personal de la instal·lació o la brigada municipal disposi del carnet de mantenidor - instal·lador corresponent.

Les inspeccions periòdiques reglamentàries seran executades per Entitats d'Inspecció i Control, essent l'obligació del titular convocar-les amb la periodicitat estipulada.

Depenent de la instal·lació tècnica, enlloc d'inspecció periòdica es parla de revisió periòdica, com és en el cas dels gasos liquats del petroli i de la legionel·la. Però el concepte és el mateix que el de la inspecció: una entitat externa, de control no de manteniment, comprova que la instal·lació compleix la normativa i que el manteniment es realitza correctament.

Pla d'autoprotecció

El Pla d'autoprotecció és un document que s'estableix per planificar les diferents i diverses actuacions que ha d'emprendre l'organització, unes de tipus preventiu i altres de protecció, per tal de poder afrontar, en les millors condicions possibles, les previsibles situacions d'emergència que es poden donar en unes instal·lacions o locals concrets.

El Decret 30/2015 pel qual s'aprova el "Catàleg d'activitats i centres obligats a adoptar mesures d'autoprotecció i es fixa el contingut d'aquestes mesures" determina les activitats i centres amb obligació d'autoprotecció (annex I), s'estableix també els continguts mínims dels plans d'autoprotecció (annex II) i els mitjans d'autoprotecció mínims (annex III).

En la taula adjunta es mostra un resum dels centres que estan obligats a tenir una pla d'autoprotecció.

La persona titular de l'activitat  és el responsable de l'elaboració, implantació, manteniment i revisió del pla d'autoprotecció de l'activitat.

El pla d'autoprotecció, així com la seva revisió i actualització, ha de ser elaborat i signat per personal tècnic competent.

Per altra banda, independentment de l'aforament, qualsevol equipament esportiu que disposi de personal haurà de disposar per l'article 20 de la Llei 31/1995 de prevenció de riscos laborals, d'un pla d´autoprotecció pels seus treballadors.