Parc a taula

Parc a taula és un programa de desenvolupament econòmic promogut per la Diputació de Barcelona que pretén destacar, mitjançant la gastronomia, la producció artesanal i la viticultura de proximitat i de qualitat, els valors naturals, culturals i paisatgístics dels nostres parcs.

Parc a taula està pensat com un programa transversal de la Xarxa de Parcs Naturals i va néixer dins el marc del programa cultural Viu el parc, promogut per la mateixa Diputació des del 1992. Actualment, vuit parcs participen al programa, i els primers que s'hi van adherir són els del Garraf i d'Olèrdola l'any 2001. Aquesta iniciativa ha tingut continuïtat amb la incorporació del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, des del 2004; dels parcs de la Serralada Litoral i del Foix, des del 2008; del Parc del Montnegre i el Corredor, des del 2012; i del Parc del Castell de Montesquiu i del Parc Natural del Montseny, des del 2014. La Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural (DEPANA), entitat catalana sense ànim de lucre i de vocació ambientalista, participa a Parc a taula des de mitjan 2010, primer assumint les tasques d'intermediació i gerència del programa i després participant en la definició estratègica i l'execució d'activitats concretes.

Entenem Parc a taula com una aposta innovadora que cerca aliances per al futur dels espais naturals protegits. Lluny de propostes grandiloqüents, es tracta de destacar les activitats privades que conserven el territori, són rendibles i mereixen ser valorades. Parc a taula és un instrument de dinamització socioeconòmica, gestió del patrimoni natural i cultural, i instrumentalització de l'ús públic i pedagògic del territori. El seu repte és reunir en una iniciativa comuna el sector primari d'una àrea protegida en sentit ampli, els productors i transformadors dels productes naturals, els restauradors, el teixit social local, la conservació i la gestió pública de l'espai. Per canviar la idea del parc com un lloc ple de prohibicions i limitacions, s'intenta aconseguir un marc positiu per esperonar els agents privats a continuar treballant de costat amb els gestors administratius i la societat civil més receptiva. Aquest és el repte: els paisatges es mantenen perquè tenen un contingut econòmic lligat al parc i resulta clarament rendible. I no únicament es mantenen, sinó que són part d'un patrimoni social i natural viu. És un espai que es pot sustentar per ell mateix. I Parc a taula vol contribuir a valorar i dinamitzar aquest futur esperançador.

Per tal de donar difusió al programa, Parc a taula edita anualment una guia que pretén posar en comú i donar a conèixer tots aquells agents que, des de fa anys, potencien i difonen els productes alimentaris locals i de qualitat per afavorir el desenvolupament econòmic sostenible, la biodiversitat i el reforç de la identitat local. D'aquesta manera, els restaurants de les poblacions vinculades als espais naturals protegits us proposen degustar diferents plats, elaborats específicament amb productes naturals i cuinats per mans expertes. Als restauradors, s'hi afegeixen els productors i artesans alimentaris del territori, que aporten la matèria primera de qualitat que exigeix la millor cuina. Finalment, a la guia s'inclouen allotjaments propers al parc, que ofereixen el millor servei per tal de gaudir d'una estada relaxant i confortable. En aquesta edició 2014 hi ha 240 adherits a Parc a taula: 20 són allotjaments, 80 restaurants, 24 cellers, 14 establiments, 24 elaboradors i 78 productors dels sis parcs. L'objectiu és estendre el programa de manera progressiva als dotze espais de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.