Els Pressupostos participatius, essència republicana

Toni Garcia

18/05/2018 10:10 h.

Els pressupostos participatius reapareixen en l’agenda política sobretot a partir dels resultats de les darreres eleccions municipals de l’any 2015 i amb la repolitització de la societat civil i els nous moviments socials, que tornen a situar la participació ciutadana com a eix vertebrador de les polítiques públiques.

Tot i aquesta nova onada, el republicanisme sempre havia fet de la participació ciutadana bandera de les polítiques públiques locals. Han estat molts els municipis republicans que una dècada enrere havien realitzat pressupostos participatius i havien fet, de la participació ciutadana, la seva forma de governar.

El pressupost participatiu implica la ciutadania a dos nivells, d’una banda en la reflexió de necessitats i la priorització de demandes. De l’altra, igual o més important per fomentar la coresponsabilitat en les polítiques públiques, en el seguiment de l’execució del pressupost. Permet, doncs una nova forma de col·laboració entre institucions públiques i ciutadania, en condicions d’igualtat i horitzontalitat, amb l’objectiu de produir noves i millors solucions als problemes col·lectius del municipi.

Avui, a més, podem comptar amb eines TIC per tal de facilitar la participació. Eines, com la plataforma Decidim, o de votació electrònica, que hem impulsat des de la Diputació conjuntament amb altres administracions, milloren l’experiència participativa, i multipliquen la participació.

Necessitem impulsar els pressupostos participatius per fer uns municipis més democràtics i una ciutadania més activa i conscient de l’ús dels recursos públics. És apostar per uns ajuntaments amb parets de vidre, on les decisions es prenen conjuntament i tothom és partícip de l’exercici de la democràcia. En definitiva, és apostar per uns municipis Republicans.

Antoni Garcia, diputat d'Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona