19/02/2017 17:36 h.

Els ajuntaments han d’esdevenir els veritables motors de canvi educatiu en el territori

Acte d'Escola Nova 21 al Caixaforum

En ple procés d’acceleració en la constitució de les xarxes locals d’innovació educativa del Programa Escola Nova 21, el passat dijous 16 de febrer es va visionar en el Caixaforum el documental Most Likely To Succeed, exemple d’una escola avançada en els Estats Units d’Amèrica. Hi van assistir regidors i tècnics municipals de la trentena d’ajuntaments que coordinaran les xarxes en el territori,

L’acte va ser presentat pel diputat d’educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, el director del programa Escola Nova 21, Eduard Vallory, i pel representant del Departament d’Ensenyament, Àngel Domingo.

Rafael Homet, després d’agrair la presència dels assistents, va afirmar que l’educació estava en un canvi de paradigma i que 'les institucions hem de fer tot el possible per acompanyar els centres educatius i les famílies en aquesta transformació'. I va afegir: 'els ajuntaments hem d’esdevenir els veritables motors de canvi educatiu en el territori'.

I és que el món local està possibilitant el canvi educatiu del mig miler de centres que han demanat sumar-se al programa Escola Nova 21, gràcies a l'acord amb la Diputació.

Rafa Homet  també va recordar als assistents que 'l’objectiu d’aquestes reunions inicials és impulsar la creació de xarxes entre els centres i refermar la importància de la participació i el lideratge dels ens locals en aquest procés d’innovació educativa engegat el maig passat'.

En paral·lel, Eduard Vallory va subratllar 'la importància de la feina conjunta realitzada per tots els actors implicats per activar aquest canvi educatiu', i va fer notar que 'hem de capacitar les escoles perquè puguin estar en permanent actualització'.

Els centres estaran organitzats en xarxes locals, dinamitzades pels ajuntaments, configurades en el sí d’un sol municipi o amb la participació de centres de diversos ens locals. La seva funció principal serà generar progressivament una dinàmica d’aprenentatge col·laboratiu entre els centres, vinculat a l’entorn local.

El municipi es converteix així en motor del canvi educatiu en el seu territori, impulsant la seva xarxa local –des del treball conjunt amb el Departament d'Ensenyament de la Generalitat. Aquest fet també permetrà aprofitar el potencial dels municipis que es comprometin a liderar xarxes d'innovació local, en la línia dels països amb sistemes educatius més descentralitzats.

Els centres educatius ja han començat a fer servir una eina d'autodiagnosi sobre el marc d'escola avançada per visualitzar els reptes de cada centre. Les escoles disposaran de recursos i d'indicadors d'avaluació de procediments que els hauran de permetre actualitzar el seu enfocament educatiu.

El programa "Escola Nova 21: Aliança per un sistema educatiu avançat" l'impulsen el Centre UNESCO de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, la UOC i eduCaixa, amb el suport de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes (FaPaC), i la Fundació FemCAT.

La Diputació de Barcelona dóna suport tècnic i econòmic als municipis per facilitar el seu paper com a actors clau del projecte educatiu; des del convenciment que els ajuntaments sempre han estat pilars del sistema, promovent i desenvolupant un ampli conjunt de polítiques educatives i de serveis per afavorir la igualtat d'oportunitats dels seus ciutadans i ciutadanes.