Principals problemes de salut associats a l'entorn

Lesions i accidents

Les dades

Aproximadament, un 63% de lesions no intencionades ocorren a casa, durant el temps d'oci o practicant esport, el 33% estan relacionades amb el trànsit, i el 4% amb l'activitat laboral. Els accidents domèstics són més comuns en gent gran i infants de curta edat, així com en dones i grups desfavorits (si parlem en clau de gènere o de classe social respectivament). (*)

Els accidents són la quarta causa de mortalitat a Europa, després de les malalties cardiovasculars, el càncer i les malalties respiratòries. Però, per franges d'edat, els accidents lideren les causes de mort en la franja 0-44 anys i són la tercera causa de mort en els individus menors de 25 anys. A Catalunya, l'any 2011, les causes externes van ser la primera causa de mort en els homes de 15 a 44 anys. Pel que fa a les dones, entre els 15 i els 24 anys les causes externes van ser la primera causa de mort. 

Els accidents de trànsit són la causa de la major part de les morts per accident, seguida dels accidents domèstics.

Malgrat el descens sostingut de l'accidentalitat i la mortalitat des de l'any 2000 a les nostres carreteres i carrers, durant l'any 2011 a Catalunya es van produir 22.775 accidents, amb 30.772 víctimes, 352 morts (a 30 dies) i 1.866 ferits greus. (**)

Els accidents de trànsit afecten particularment a gent jove, amb una clara diferència de gènere. Entre els 15 i els 24 anys, el 2011, els nois van representar el 70% del total de víctimes. (**) 

(*) Health in the European Union. Trends and analysis. 2009.

(**) Servei Català de Trànsit. Anuari estadístic d'accidents de trànsit a Catalunya 2011.

 

Factors de risc

Les condicions de l'habitatge són un risc significant per als accidents domèstics, especialment per als infants i la gent gran.

Pel que fa als accidents de trànsit, les carreteres prop d'habitatges i escoles són àrees d'alt risc per als infants i restringeixen la seva activitat, incloent l'anar en bicicleta i el caminar. Les de més risc són les secundàries i les seves interseccions amb artèries principals.

Tanmateix, la velocitat és un factor determinant del risc i les conseqüències dels accidents de trànsit. Existeix evidència que demostra que menors límits de velocitat estan associats amb nombres més baixos de lesions i morts, tant amb transport motoritzat com amb vianants involucrats (Wilson et al., 2009). També s'ha demostrat una relació exponencial entre la probabilitat de mort d'un vianant a causa d'un atropellament i la velocitat del vehicle: des d'un 4% a 20 Km/h fins a un 70% si el vehicle anava a 50 Km/h.

 

Recomanacions

Aplicar mesures per pacificar el trànsit amb la finalitat de disminuir els riscos relacionats amb la seguretat vial (reals o percebuts) i ajudar als vianants a sentir-se segurs. Alguns exemples que podreu trobar més detallats a la guia:

  • Incrementar la seguretat dels pas de vianants, per exemple evitar la col·locació de contenidors o obstacles visuals just abans d'un pas de vianants o encreuament, per a una bona visibilitat dels vehicles.
  • Millorar la senyalització.
  • Limitació de la velocitat dels cotxes, fomentant les zones de velocitat màxima a 30 Km/h.

D'altra banda, també és important adoptar mesures que incrementin la seguretat a la via pública, com:

  • Millorar els nivells de seguretat en les obres realitzades o amb afectació a la via pública.
  • En els accessos als edificis de pública concurrència cal col·locar unes baranes per a separar la vorera de la calçada, que evitin possibles accidents en els moments de sortida col·lectiva, de la mateixa manera és important que tots els recorreguts amb desnivells, escales i rampes, vagin acompanyats de baranes continues, especialment els trams inicial i final.