Diputació de Barcelona
Entorn urbà i salut

Eines per incorporar la perspectiva de la salut en les actuacions municipals

Las industrias culturales y creativas en la revitalización urbana. Guía práctica

Banco Iberoamericano de Desarrollo
2020

Enllaç al recurs: https://www.eltis.org/sites/default/files/trainingmaterials/tr_toolbox_layout_v19.pdf

Format:
Guia
Població a la qual s'adreça:
Administracions locals i associacions ciutadanes
Objectiu:

Ajudar a utilitzar les Indústries Culturals i Creatives (ICC) en els projectes de revitalització urbana, en particular, en àrees centrals de la ciutat i en barris que concentren patrimoni construït o intangible.

Metodologia:

Guia, pràctica i accessible, que identifica, després d'una extensa revisió de l'evidència i de casos d'estudi, quins són els factors d'èxit en la implementació de projectes.

Distingeix entre "components clau", "entorns favorables i competències", i "procés i abordatge".

Entre els “components clau” s'inclou la confirmació de que les activitats o projectes culturals o creatius siguin d'alta qualitat; combinar edificis i espais tangibles amb activitats culturals i creatives intangibles; comptar amb iniciatives del propi sector cultural/creatiu; i connectar noves organitzacions amb l'àrea local i amb la comunitat.

“L'entorn favorable” implica el rol del govern, els sistemes polítics locals, la creació de noves eines de planificació, impostos o legislació; la protecció del patrimoni i la participació de les comunitats locals (per exemple, en la valoració del patrimoni).

El “procés” planteja una fase de preparació, una altra de planificació, i per últim una fase d'implementació.

Oportunitats i limitacions:

Les Indústries Culturals i Creatives poden abordar necessitats socioeconòmiques específiques relacionades amb el deteriorament d'àrees històriques del centre de les ciutats.

La guia funciona més com un marc conceptual i de procés que com una tècnica específica a implementar.

Compta amb un ampli repertori de casos d'estudi, com a exemples de bones pràctiques.

Té el potencial de mitigar o revertir dinàmiques de desplaçament de la població local.

Indicadors:
Nombre d'associacions culturals/creatives.
Nombre d'esdeveniments culturals/creatius a l'any.
Recursos públics destinats al suport d'activitats culturals/creatives.
Percentatge de població empleada per sector/tipus.
Percentatge d'habitatges destinats a lloguer social a preu assequible.
Nombre d'agents/administracions locals involucrades.
Temàtica:
Habitatge i comunitats veïnals Espai públic Equipaments i serveis Cohesió i capital social
Vincle amb la salut:
Escala de l'àmbit d'estudi:
Illa / conjunt d'edificis o espais Barri (o superior) Habitatge / carrer / edifici / espai públic acotat
Fase d'aplicació:
Diagnosi i pre-projecte Monitoratge i avaluació Implementació