Diputació de Barcelona
Entorn urbà i salut

Eines per incorporar la perspectiva de la salut en les actuacions municipals

Guía rápida para el urbanismo táctico. Técnicas empleadas en caso piloto: Pereira

Colectivo Ciudadano Espacio & Ciudad

Enllaç al recurs: http://espacioyciudad.com/wp-content/uploads/2019/02/Guia_de_Urbanismo_Tactico_CAF_y_Espacio_y_Ciudad_2018_Final.pdf

Format:
Guia
Població a la qual s'adreça:
Població envellida i població en situació de vulnerabilitat
Objectiu:

Aportar una sèrie de tècniques de participació i apropiació social de l'entorn físic que, sota el paraigua de l'urbanisme tàctic, serveixin de suport/motivació per realitzar intervencions concretes als barris.

Metodologia:

Comença amb la identificació d'actors externs (socials, comercials i institucionals) de cara a la realització d'un taller col·laboratiu en el qual s'escolti les diferents parts, es concretin acords, se segellin aliances entre actors i es defineixin agendes comunes.

Entre les tècniques utilitzades, es troba el diagnòstic de síntesi territorial (DOFA), la pluja d'idees o el joc d'agrupació per conjunts.

Entre les intervencions d'urbanisme tàctic més destacables es troben: mobiliari públic artístic; textos i imatges en pals, parets o terres; senyalització complementària en zones de vianants o de joc; i murals que embelleixin l'espai públic (especialment el degradat).

Oportunitats i limitacions:

Fomenta l'escolta activa i col·laboració entre diferents actors presents o involucrats en el barri.

Requereix temps i gran capacitat d'assolir acords i consensos entre parts amb visions o interessos potencialment confrontats.

Les intervencions d'urbanisme tàctic són generalment immediates i poc costoses, podent servir per avaluar-ne la funcionalitat i percepció per part de la comunitat de cara a convertir-lo en permanent.

Indicadors:
Nombre de persones que passa per la zona (dia/nit).
Superfície (metres quadrats) o distància (m) de la zona d'estudi o intervenció.
Presència de carril bici.
Nombre de seients o bancs públics per seure.
Nombre de vehicles motoritzats que passen per la zona (dia/nit).
Por a creuar el carrer.
Temàtica:
Espai públic Habitatge i comunitats veïnals Infraestructura verda Mobilitat i accessibilitat Equipaments i serveis Cohesió i capital social
Vincle amb la salut:
Escala de l'àmbit d'estudi:
Habitatge / carrer / edifici / espai públic acotat Illa / conjunt d'edificis o espais Barri (o superior)
Fase d'aplicació:
Diagnosi i pre-projecte Implementació