Casal d'Estiu de Cerdanyola del Vallès. Foto: Ajuntament de Cerdanyola del Vallès

20/01/2025 14:30 h

Educació

Nova iniciativa per enfortir l’oferta de lleure educatiu, esportiu i cultural d'estiu

Més de 60 municipis d’arreu de Catalunya han participat aquest dilluns, 20 de gener, a l'Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, a la jornada de presentació de "Municipis per un Estiu Enriquit" per conèixer aquesta iniciativa cooliderada per la Diputació de Barcelona i l’Aliança Educació 360.

"Municipis per un Estiu Enriquit" vol enfortir l’oferta de lleure educatiu, esportiu i cultural durant les vacances escolars perquè arribin a tots els infants i adolescents. “L’educació no fa vacances a l’estiu, i mentre més de mig milió d’infants podran participar d’activitats de lleure, quatre de cada deu en quedaran exclosos”, afirma la directora de l’Aliança, Maria Truñó. La iniciativa “vol donar un cos de política d’estiu municipal al que fins ara eren projectes o accions puntuals”, ha explicat. Amb una perspectiva no només educativa, sinó també d’esports, de cultura i en clau comunitària, “perquè tota la potència de cada municipi permeti reduir les desigualtats d’oportunitats durant els mesos de vacances d’estiu”.

En aquest context, "Municipis per un Estiu Enriquit" posa de manifest la necessitat de desplegar estratègies locals per fer front a un repte d’equitat des d’una visió pràctica, i per això 12 municipis impulsaran polítiques pilot durant dos anys L’objectiu és “fer avançar polítiques locals que donin resposta a les desigualtats, des del coolideratge i la corresponsabilitat”, ha destacat durant la seva intervenció la diputada adjunta d’Educació de la Diputació de Barcelona, Glòria Colom. I ha afegit que “els municipis són actors privilegiats per desenvolupar polítiques que milloren les condicions de vida de les persones". I l'educació tracta d'això, de fer possibles itineraris vitals exitosos. "Malgrat aquesta rellevància, encara hi ha molts infants i adolescents del nostre país que no poden esprémer el potencial educatiu de l’estiu. El repte és clar: garantir que tots els infants i adolescents gaudeixin d’una experiència educativa de qualitat durant l’estiu. Aquest és el repte que assumeix la Diputació. El compromís que comencem a desenvolupar avui mateix. I ho fem amb l’Aliança Educació 360 i amb tots els actors implicats”.

Reduir les desigualtats: un repte social i educatiu

Any rere any, a l’estiu es consolida una bretxa entre els infants a causa de la desigual participació en activitats educatives i de lleure com a experiències vitals estimulants durant les vacances. Segons les darreres dades, a l’estiu s’organitzen prop de 10.000 activitats en els quals participen més de 515.000 nens, nenes i adolescents d'arreu del país (Síndic de Greuges, Informe Drets dels infants 2024).

Ara bé, s’estima que uns 330.000 en queden exclosos, el que suposa que 4 de cada 10 infants i adolescents de Catalunya no participen d’activitats d’estiu. En concret, mentre un 28% dels infants de famílies d’alt nivell socioeconòmic no participen en activitats d’estiu, entre les famílies de nivell econòmic més baix la xifra s’enfila fins a un 59 %: el doble. (Enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu a Catalunya 2022, Aliança Educació 360).

Davant d’aquest repte d’equitat social i educativa, tot i la llarga tradició a molts municipis i de l’ampli reconeixement del valor educatiu de les activitats d’estiu, no existeix encara a Catalunya un desplegament suficient per garantir un accés equitatiu. Amb les mesures adequades a través de polítiques locals, de la mà d’entitats, es poden reduir aquestes desigualtats i passar a ser un temps de lleure inclusiu, de convivència i de qualitat per millorar el benestar i afavorir els aprenentatges de tots els infants i adolescents.

Necessitat d’enfortir polítiques locals d’estiu amb corresponsabilitat dels diversos agents

Els ajuntaments des de fa anys treballen per incrementar i reforçar les propostes educatives de lleure per a infants, adolescents i joves durant l’etapa estiuenca, amb la voluntat d’oferir més i millors activitats de manera més equitativa i prioritzant els col·lectius amb vulnerabilitats més grans.

Per això és important fer un pas més i "Municipis per un Estiu Enriquit" vol ser un suport i un acompanyament intensiu als municipis per enfortir les polítiques locals. Alhora, vol apostar per la corresponsabilitat dels diversos agents i sectors implicats.

Prova pilot a 12 municipis i innovació per a la plena participació d’infants i adolescents en el lleure d’estiu

La iniciativa té una doble visió per fer front al repte de l’equitat en el lleure d’estiu: d’una banda, té una visió pràctica i situada amb un pilotatge a 12 municipis durant dos anys, i, per l’altra, vol aportar una visió de futur per seguir avançant cap a l’objectiu compartit de la plena participació dels infants i adolescents en activitats de lleure d’estiu.

Els 12 territoris participants comptaran amb un acompanyament tècnic intensiu durant dos anys amb capacitació i mentories per diagnosticar, dissenyar, reforçar i desplegar estratègies municipals innovadores, que abordin de forma decidida la desigualtat en l’accés a oportunitats de lleure educatiu, esportiu i cultural durant les vacances d’estiu.

Mitjançant metodologies d’intercanvi de coneixement i aprenentatges i de redisseny de projectes d’innovació social, els professionals i responsables polítics municipals coneixeran i aplicaran noves mesures i pràctiques per lluitar contra les barreres que encara exclouen molts infants i adolescents d’oportunitats educatives i de socialització de qualitat. Ho faran transversalment entre àrees (educació, joventut, esports, cultura, drets socials…).

La convocatòria per a què els municipis d’arreu del país hi puguin optar està oberta fins al 5 de març. L’Aliança Educació 360 i la Diputació de Barcelona, com a organismes que lideren aquesta iniciativa conjunta, volen animar els ajuntaments o agrupaments de municipis o ens locals a presentar-s’hi.

Aquesta iniciativa de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat" i número 10 “Reducció de les desigualtats”.  Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Compartir