Projecte de renovables a Sant Just Desvern. Foto: Diputació de Barcelona

21/12/2022 14:30 h

Acció Climàtica

La Diputació ajudarà els ajuntaments a reduir en 35 milions d’euros la factura energètica

El Ple de la Diputació de Barcelona aprovarà aquest dijous una línia d’ajuts de 50 MEUR per finançar projectes d’energia verda als municipis de la província. Es tracta d’una ampliació del projecte Renovables 2030, que arriba a una dotació pròxima als 120 MEUR Ajudaran a finançar instal·lacions de plantes fotovoltaiques, calderes de biomassa i milloraran l’eficiència de l’enllumenat públic amb LED. D'aquesta manera, la Diputació de Barcelona lidera la primera acció d’implantació massiva de renovables a Catalunya.

Un pla de xoc per atendre les necessitats de 147 municipis

El programa beneficiarà 147 municipis, que han formulat 256 peticions (149 corresponents a energia fotovoltaica, 63 d’enllumenat públic, i 44 de calderes de biomassa). Es tracta d’un autèntic pla de xoc, que aconseguirà un estalvi anual de 35 milions d’euros en la factura energètica dels ajuntaments.

El diputat d’Acció Climàtica, Xesco Gomar, ha presentat aquest dimecres el pla, que suposa «la primera acció d’implantació massiva de renovables a Catalunya». A més, ha destacat que l’àrea que encapçala «s’ha convertit durant aquest mandat en una àrea inversora». Això demostra, segons Gomar, que és una temàtica que «genera consensos polítics», cosa que assegura que «serà una política de continuïtat».

Els exemples de Cercs i Centelles

A banda del diputat, l’alcalde de Centelles, Josep Paré, i el de Cercs, Jesús Calderer, han exposat l'impacte dels projectes als seus municipis. La Diputació de Barcelona ha finançat dos projectes de renovables a la població osonenca amb 1,5M€. Paré ha explicat que aquestes iniciatives «representen el 10% de l'energia que es consumeix al municipi» i «s'han complementat amb la millora de l'eficiència de l'enllumenat públic. De fet, acabarem l'any amb la meitat de l'enllumenat substituït». Entre els municipis beneficiats al Berguedà, s'invertiran més de 300.000 euros en dos projectes d'energia verda a Cercs. Calderer ha remarcat que «busquem ajudes per alimentar els nostres equipaments a través de calderes de biomassa que antigament eren de gasoil, cosa que implica un estalvi importantíssim». D'altra banda, Calderer ha incidit en la manera com «aquests projectes ajuden a gestionar els nostres boscos, que molts són públics i ens ajuda també a crear llocs de treball».

Un estalvi d’emissions equivalent al generat per 50.000 cotxes

Gràcies a les renovables, els municipis augmentaran un 22% l’autosuficiència energètica i aconseguiran un estalvi energètic equivalent al consum de 15.100 llars. També es traduirà en un estalvi d’emissions de gasos d’efecte d’hivernacle de 50.400 tones de CO2, una xifra similar a la que generen 50.000 cotxes durant un any.

La majoria de projectes s’executaran al llarg de 2023, tot i que n’hi ha una part que ja s’estan executant aquest 2022 i d’altres no ho faran fins al 2024.

Reducció de la factura energètica per comarques

Aquests són els estalvis calculats en la factura energètica en les 12 comarques barcelonines, que s'aconseguiran a través del pla de xoc de la Diputació de Barcelona:

- Els municipis de l’Alt Penedès reduiran la factura energètica en gairebé 640.000 euros.

- Els municipis de l’Anoia reduiran la factura energètica en més de 500.000 euros.

- Els municipis del Bages reduiran la factura energètica en més de 2,6M d’euros.

- Els municipis del Baix Llobregat reduiran la factura energètica en més de 6,2M d’euros.

- Els municipis del Barcelonès reduiran la factura energètica en més de 700.000 euros.

Els municipis del Berguedà reduiran la factura energètica en més d’1,8M d’euros.

- Els municipis del Garraf reduiran la factura energètica en prop d’1M d’euros.

- Els municipis del Maresme reduiran la factura energètica en més de 2,1M d’euros.

- Els municipis del Moianès reduiran la factura energètica en més de 150.000 euros.

- Els municipis d’Osona reduiran la factura energètica en més de 9,3M d’euros.

- Els municipis del Vallès Occidental reduiran la factura energètica en més de 2,6M d’euros.

- Els municipis del Vallès Oriental reduiran la factura energètica en més de 7,4M d’euros.

Aquesta acció respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 7 “Energia assequible i no contaminant”, 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles”, i 13 “Acció climàtica”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.