La 33a edició de l’Escola d’Estiu de la Diputació de Barcelona tindrà lloc de l'1 al 5 de juliol. Foto: Diputació de Barcelona

28/06/2024 12:00 h

Sostenibilitat social

La 33a Escola d’Estiu aborda els drets, la inclusió i les transicions al llarg de la vida

La Diputació de Barcelona organitza de l’1 al 5 de juliol, la 33a edició de l’Escola d’Estiu, un espai de reflexió, intercanvi i coneixement sobre les polítiques socials locals que reunirà prop de 300 professionals municipals de la província de Barcelona.

En el marc d'aquest esdeveniment, s’organitza una setmana que acull prop d’una trentena d’espais de diàleg i reflexió entre conferències, taules rodones i tallers, amb l'objectiu de fomentar el debat i avançar en la innovació de les polítiques públiques locals.

Aquesta edició se centra en els cicles de vida amb l'objectiu d'abordar els drets, la inclusió i les transicions al llarg de la vida, així com la intergeneracionalitat, la convivència i la diversitat.

Els quatre primers dies seran presencials, a la ciutat de Barcelona, i el darrer serà en línia.

L’acte inaugural, que es farà l’1 de juliol, a les 9.15 h., al Paranimf de la Diputació de Barcelona, se centrarà en els reptes socials al llarg del cicle vital i com les polítiques públiques poden abordar la diversitat de necessitats en diferents moments vitals.

L’acte comptarà amb la presència del jove activista climàtic Francisco Vera, de la tiktoker activista pels drets de les persones joves amb discapacitat, Inés Rodríguez, i de la periodista jubilada i activista pels drets de les persones grans Loles Díaz-Aledo.

En aquesta primera jornada, també es faran dues taules rodones: una sobre equipaments de proximitat com a espais de sociabilitat i cicle de vida i una altra sobre benestar emocional al llarg de la vida.

L’Espai Francesca Bonnemaison serà l’escenari de l’Escola d’Estiu les tres jornades següents. El dimarts 2 de juliol se centrarà en els temes comunitat, diversitat i interseccionalitat, i s’obrirà amb la conferència "Els espais públics: necessitats i usos amb una mirada intergeneracional i comunitària", a càrrec de Blanca Valdivia, integrant de la cooperativa Col·lectiu Punt 6 i investigadora postdoctoral a la UAB.

La jornada continuarà amb les taules rodones "La interseccionalitat: reptes i dilemes vinculats a la intervenció social" i "Acompanyar a joves. Eines i recursos per als ens locals", a més dels tallers "Infància i adolescència: Conviure entre pantalles", "Experiències de serveis socials en Treball Comunitari al territori" i "Emocions en joc: una forma d’acompanyar els i les joves".

La jornada del dimecres 3 de juliol tindrà com a eix central la "Infància, l’adolescència i la joventut: oportunitat i identitats", amb tres taules rodones sobre trajectòries familiars de migracions, sobre experiències de lleure i igualtat d’oportunitats i sobre els models d'experiències per a l’impuls del SAD infància.

També es faran els tallers "La solitud en la criança: la importància de la cura en comunitat", "Claus per a treballar l'emancipació juvenil des dels ens locals", "Actuar de manera preventiva contra el ciberassetjament" i "Noves tecnologies per la millora dels processos de Serveis Socials".

L’envelliment digne serà el tema central dels actes de la jornada del dijous 4 de juliol, que inclouen la conferència "Edatisme: contra el jo del futur", a càrrec de la periodista i comunicadora Mariola Cubells i moderada per la periodista Milagros Pérez Oliva; la taula rodona "Les noves generacions de persones grans en les polítiques de longevitat: reptes i oportunitats" i els tallers "Recursos per abordar el final de la vida", "Dret al temps i envelliment", "Programes intergeneracionals entre joves i persones grans" i "El codi d'accessibilitat en primera persona".

La 33a Escola d’Estiu es tancarà el divendres 5 de juliol, amb una sessió en línia que s’obrirà amb la conferència "Com les pràctiques intergeneracionals poden ser transformadores en les polítiques socials locals?", a càrrec del director de la Cátedra Macrosad de Estudios Intergeneracionales de la Universidad de Granada, Mariano Sánchez Martínez; i que també inclourà les taules rodones "La mediació en la cerca de diàleg intergeneracional" i "Soletat no desitjada a totes les edats", i la conferència de cloenda "Cap a un pacte intergeneracional a Europa", a càrrec del vicepresident del grup d'organitzacions de la societat civil del Comitè Europeu Econòmic i Social, Krzysztof Stanislaw Balon.

L'Escola d'Estiu organitzada per l'Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i benestar" i número 10 "Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.