19/09/2024 13:00 h
Espais Naturals / Infraestructures
Inaugurada la nova passarel·la de vianants sobre el riu Ter, a Montesquiu
El diputat d’Infraestructures i Territori de la Diputació de Barcelona, Sergi Vallès, i l’alcalde de Montesquiu, Carles Colomo, han inaugurat aquest dimecres 18 de setembre la nova passarel·la de vianants sobre el riu Ter, a Montesquiu, amb l’objectiu de restablir la comunicació del casc urbà del municipi amb el territori del marge esquerre, ocupat per horts i pel Parc del Castell de Montesquiu.
L’actuació s’ha dut a terme després que l’octubre de 2018 l’antiga passarel·la va ser arrossegada per la crescuda del riu, ocasionant la pèrdua de gran part del tauler i la caiguda de la segona pila i el seu fonament.
Durant la inauguració, que també ha comptat amb la presència dels exalcaldes del municipi, Nuri Soler i Jaume Romeu, i amb la intervenció del gerent d’Infraestructures Viàries i Mobilitat de l’Àrea d’Infraestructures i Territori de la Diputació de Barcelona, Valentí Aceña, el diputat Sergi Vallès ha subratllat que “aquesta nova passarel·la de vianants s’ha construït perquè duri molts anys i gràcies a que la Diputació ha assumit el cent per cent del seu cost, 1.200.000 €”. De la seva banda, l’alcalde de Montesquiu, Carles Colomo, ha explicat que “fa més d’un segle que hem de creuar el riu per aquest punt per anar a la fàbrica, primer, als horts i al parc, després, i sempre hi ha hagut una passera. Però la força de la natura és imparable i les riuades se l’han emportat més d’una vegada”. En aquest sentit , ha volgut destacar “la determinació del poble per aixecar-se després de caure” i ha subratllat que “la reconstrucció de la passera ha estat una prioritat i un projecte clau per al poble i per als qui ens visiten. És un projecte començat des de baix i gràcies a la Diputació, perquè l’Ajuntament no tenia capacitat econòmica per fer-lo.”.
Els detalls de l’obra
Segons l’anàlisi de l’emplaçament més favorable, la nova passarel·la s’ha construït seguint el traçat de l’anterior, de manera que no s’han pressupostat ocupacions suplementàries ni s’ha incidit sobre els fluxos d’aigua que prové dels abocaments al riu de la central hidroelèctrica adjacent.
La construcció de la nova estructura metàl·lica s’ha fet sobre 4 piles, s’han construït nous accessos per assolir la nova rasant i s’ha dotat la nova estructura amb baranes i il·luminació amb leds. La nova passarel·la té una longitud de 69,5 m i un ample de 3,40 m, mentre que el gual provisional té 60 m de longitud i 10,80 m d’ample. Tal com ha indicat Valentí Aceña, “la passarel·la s’ha construït amb aquest disseny perquè sigui resistent a les empentes de l’aigua. Per això, per exemple, té aquesta forma i s’ha eliminat una pila respecte a la construcció que hi havia abans.”
L’obra, amb un pressupost de licitació d'1.122.149,84€, ha estat construïda i finançada íntegrament per la Diputació de Barcelona. La durada del treballs ha estat de 6 mesos i la direcció del projecte ha anat a càrrec de l’Oficina Tècnica de Planificació i Actuació en Infraestructures.
Aquesta actuació de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 9 “Indústria, innovació i infraestructures” i número 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.