Taula rodona per tractar els reptes i oportunitats que enfronten les noves generacions de persones grans en les polítiques de longevitat. Foto: Diputació de Barcelona

04/07/2024 17:30 h

Sostenibilitat social

L'Escola d'Estiu analitza l’encaix de les noves generacions de persones grans en la societat actual

L’edatisme, la necessitat d’una infraestructura social a nivell municipal per atendre la diversitat dins d’aquesta etapa del cicle de vida i d’una visió interdepartamental a l’hora de desenvolupar polítiques, són alguns dels temes que s’han debatut a la quarta jornada de la 33a edició de l’Escola d’Estiu de la Diputació de Barcelona, que s’ha celebrat aquest dijous 4 de juliol a l’Espai Francesca Bonnemaison i que ha estat dedicada a l’Envelliment digne.

La periodista i comunicadora Mariola Cubells, que ha publicat recentment el llibre "Mejor que nunca", ha estat l’encarregada de la conferència inaugural de la jornada a on, en un to proper i molt distès, ha defensat l’edat com “una actitud que hem de reivindicar”.

Cubells ha donat una visió optimista sobre l’evolució d’una nova generació de dones que “ens hem criat en la democràcia, vam anar a la universitat, vam arribar a l’edat fèrtil amb la llei de l’avortament i amb la llei del divorci i vam poder triar tenir o no tenir fills".

Segons Cubells, "hem hagut de trencar motllos per arribar a la certesa que tenim un bagatge personal que és increïble, i no consentirem aquesta condescendència i tracte infantil que li donen a les dones grans. És un canvi que ha arribat per quedar-se. Anem a revolucionar l’edat de l’envelliment”, ha dit.

En una taula rodona moderada per la periodista Milagros Pérez Oliva, tres experts han parlat, posteriorment, de les noves generacions de persones grans en les polítiques de longevitat.

Elena del Barrio, co-directora de Matia Instituto, investigadora i activista contra l’edatisme, ha coincidit amb Cubells en destacar aquest moment revolucionari de la longevitat i del fet que no hi ha un perfil únic de persona gran, al contrari, són molt diversos i estan protagonitzant un moviment social que busca un tracte igualitari i de reconeixement pel fet de ser grans. “Vivim en societats molt flexibles i la teoria ja parla de la societat postgeneracional, on les persones ja no es defineixen per l’edat”, ha dit.

Per a Elena del Barrio “és necessari reivindicar l’edat i trencar amb els estereotips. Per avançar és necessari un moviment social de les persones grans en la lluita contra l’edatisme”.

La investigadora i consultora social Elisa Salas ha parlat de la necessitat de generar capital i infraestructura social per atendre la longevitat en un marc global on conflueixen tres processos crítics: les crisis climàtica, de les cures i de valors, que afecten directament les persones grans. “Hem de generar un sentiment d’humanitat compartida i generar cohesió que ens protegeixi en aquest procés que hem de viure, i connectar més amb el concepte de cicle de vida en comptes de parlar d’edats. En aquest sentit, les polítiques locals haurien de trencar amb molts esquemes”, ha assenyalat.

Finalment, per a Toni Rivero, cap de consultoria a la Fundació Salut i Envelliment de la Universitat Autònoma de Barcelona, els reptes de la diversitat, el pes demogràfic cada cop major de les persones grans i el de les relacions intergeneracionals i interculturals fan necessari canvis en les polítiques tradicionals: “Necessitem fer una planificació transversal que faciliti la cooperació interdepartamental a l’hora de crear projectes destinats a les persones grans. Hem de centrar-nos en les aspiracions, els interessos, les aficions i les capacitats de les persones grans i lluitar contra l’edatisme”, ha certificat.

La diputada delegada de Cures i Cicle de Vida de la Diputació de Barcelona, Filo Cañete, ha destacat també durant la jornada que un dels reptes de l’àrea que representa és combatre el concepte d’edatisme, que suposa, avui dia, "una de les majors barreres de cara a la participació, i un concepte que contribueix a l’estigmatització i a fer invisible la gent gran”.

Avançant en la innovació en les polítiques públiques locals

L’Escola d’Estiu de la Diputació de Barcelona reuneix al llarg d’aquesta setmana prop de 400 responsables polítics i professionals dels municipis i ens locals de la província per reflexionar i intercanviar coneixement sobre polítiques socials. L’esdeveniment acull prop d’una trentena d’espais de diàleg i reflexió entre conferències, taules rodones i tallers, per fomentar el debat i avançar en la innovació en les polítiques públiques locals.

Aquesta edició se centra en els cicles de vida amb l'objectiu d'abordar els drets, la inclusió i les transicions al llarg de la vida així com la intergeneracionalitat, la convivència i la diversitat.

La 33a edició de l’Escola d’Estiu es tancarà aquest divendres, 5 de juliol, amb una sessió en línia que se centrarà en la temàtica de la intergeneracionalitat.

L'Escola d'Estiu, organitzada per l'Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat de la Diputació de Barcelona, respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i benestar" i número 10 "Reducció de les desigualtats”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.