
13/03/2025 14:00 h
Consum
Campanya per alertar joves i adolescents dels riscos i estafes a internet
Amb motiu del Dia Mundial del Consumidor, que es commemora el 15 de març, la Diputació de Barcelona ha engegat la iniciativa “Si sembla fake, ho és”, per sensibilitzar sobre els perills en termes de consum que es poden trobar els més joves en les xarxes socials i plataformes digitals.
A més de ser un col·lectiu especialment vulnerable a aquests riscos, adolescents i joves són els menys habituats a utilitzar els Serveis Públics de Consum i els que menys reclamacions posen: només 1 de cada 10 expedients tramitats per la Diputació de Barcelona provenen de consumidors d’entre 18 i 35 anys.
La majoria de reclamacions i denúncies de consum on el protagonista ha estat un adolescent són fruit de la precipitació, per la necessitat d’obtenir resultats immediats. Els adolescents, com a nadius digitals, se senten segurs en un entorn digital que creuen conèixer bé, fet que genera un efecte de falsa seguretat i d’abaixar la guàrdia que els pot fer actuar sense anticipar-ne els perills. Això els converteix en un col·lectiu especialment vulnerable a estafes i enganys a internet. A més, són el col·lectiu menys habituat a utilitzar els Serveis Públics de Consum i els que menys reclamacions posen: de tots els expedients que ha tramitat la Diputació de Barcelona només l'11% provenen de persones que tenen entre 18 i 35 anys.
En aquest context i en el marc del Dia Mundial del Consumidor, la Diputació de Barcelona en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals de la Xarxa Local de Consum ha engegat la campanya “Si sembla fake, ho és”, adreçada especialment a adolescents i joves, per alertar dels riscos i els perills a Internet i per visualitzar el treball dels serveis públics de consum de la província. Per tal de facilitar la participació activa dels ens locals en la campanya, s’ha creat una pàgina específica amb informació general i materials de suport descarregables i personalitzables per amplificar l’abast del missatge.
Els riscos de consum per als més joves
Els adolescents són nadius digitals, amb accés des de ben petits a dispositius a Internet i xarxes socials, que utilitzen per socialitzar, obtenir informació i divertir-se i que, a més, els facilita en gran mesura la possibilitat de fer compres i contractacions en línia, malgrat que només les persones majors d'edat tenen capacitat jurídica per contractar.
A banda de les estafes i fraus, altres situacions potencialment nocives per a aquest col·lectiu a la xarxa són activitats i models de negoci normativament ben regulats, adreçats a un públic adult però que suposen una greu amenaça per als adolescents a conseqüència de la facilitat per accedir-hi indegudament, com ara la participació en apostes esportives o altres jocs d’atzar en línia.
Una altra font de problemes en matèria de consum són el mitjans de pagament. Els adolescents no disposen habitualment de comptes corrents amb targetes de crèdit o dèbit associades i utilitzen alternatives com ara cedir les seves dades personals per accedir a subscripcions, pagaments en metàl·lic en portals de venda de productes de segona mà, pagaments amb càrrec a la factura del mòbil o l’ús fraudulent de targetes d’adults amb qui conviuen.
Consells per estar alerta a la xarxa
La pàgina de la campanya inclou alguns consells pràctics adreçats especialment als més joves, com ara:
- Desconfiar dels missatges rebuts a través de les xarxes socials o per correu electrònic de persones desconegudes i no clicar els enllaços que puguin contenir.
- No respondre mai correus electrònics que sol·licitin dades personals o financeres.
- Sospitar de pàgines que ofereixen, a preus anormalment reduïts, productes de luxe o d’alta gamma: podria tractar-se de productes falsificats o robats.
- Anar amb compte amb webs que ofereixen gaudir, en descàrrega o en streaming, de pel·lícules, música o llibres de manera gratuïta i amb un simple formulari de registre. Les dades personals podrien ser utilitzades.
- Als portals de compravenda d’articles de segona mà, consultar valoracions o comentaris de la persona venedora o compradora per part d’altres usuaris i recordar que en la compravenda entre particulars no s’apliquen les garanties legals previstes en la normativa de protecció de consumidors.
- Si es descarrega una aplicació per comprar per Internet, fer la descàrrega des de la pàgina oficial, investigar l’entitat desenvolupadora de l’aplicació, llegir els comentaris i la puntuació atorgada per altres persones usuàries i consulta els termes legals i la política de privacitat.
Sensibilització des de l’escola
La Diputació de Barcelona dona suport tècnic i econòmic als municipis de la demarcació per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. Entre d’altres línies, ofereix activitats de sensibilització en matèria de consum responsable, incloent-hi una dotzena de tipus de tallers per a nens i adolescents. Durant 2024 es van organitzar 183 tallers per a nens i 357 per a joves, amb un total de 10.427 participants.
Aquesta campanya de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 4 "Educació de qualitat" i número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.