Presentació de dos informes d'avaluació de la prova pilot realitzada per implementar les APEU a 16 municipis. Foto: Diputació de Barcelona

20/06/2024 13:00 h

Comerç

Balanç de la prova pilot d’implementació de les APEU a 16 municipis de la província

La Diputació de Barcelona ha presentat dos informes que han permès avaluar l’experiència de la prova pilot realitzada per implementar les APEU a 16 municipis de la província. Ho ha fet en el decurs d’una jornada, que ha tingut lloc aquest dijous, 20 de juny, al Paranimf de l’Escola Industrial.

D’una banda, l’informe “Avaluació de la prova pilot APEU de la Diputació de Barcelona” avalua els resultats de la prova pilot impulsada a 9 municipis pel que fa a les APEU de zones comercials i a 7 municipis en relació a les APEU de polígons. A l’informe s’apunten els desafiaments, les oportunitats i els reptes de futur que presenten les APEU i estableix algunes propostes de millora de cara al futur per a tots els actors implicats.

De l’altra, l’Organisme de Recaptació i Gestió Tributària de la Diputació de Barcelona ha presentat un informe jurídic específic sobre el règim de finançament de les Àrees de Promoció Econòmica Urbana. Aquest informe apunta algunes incerteses pel que fa al finançament a les quals l’articulat de la Llei, diu, no dona resposta i suggereix una reflexió a futur per poder dotar de seguretat jurídica tant a les entitats gestores de les APEU com als ajuntaments involucrats.

A la jornada, hi han participat més de 150 persones entre tècnics municipals, càrrecs electes, representants d’associacions empresarials i consultores. A banda de la presentació dels dos informes, en el decurs de la trobada, càrrecs electes dels ajuntaments de Mataró, Berga i Cardona han explicat la seva experiència en l’intent de constituir una APEU de zones comercials dins la prova pilot de la Diputació de Barcelona. En la vessant de polígons industrials, la jornada ha comptat amb el testimoni de Rubí i Manresa.

També hi ha participat el director general de Comerç de la Generalitat de Catalunya, el coordinador de comerç, restauració i mercats de l’Ajuntament de Barcelona i un representant de l’Ajuntament de Les Preses. El municipi de Les Preses és, ara per ara, l’únic de Catalunya que ha aconseguit crear una APEU a Catalunya en la branca de polígons industrials.

Les APEU

L’any 2021 la Diputació de Barcelona va publicar una línia d’ajuts amb un pressupost de 620.800,00€ amb l’objectiu d’impulsar Àrees de Promoció Econòmica Urbana (APEU) a 16 municipis de Barcelona en forma de prova pilot: 9 en zones comercials i 7 en Polígons d’Activitat Econòmica. El mateix any la Gerència de Serveis de Comerç va aconseguir un Fons NGEU per la implementació de 9 proves pilot en l’àmbit del comerç amb un pressupost total d’1.311.500,00€ (amb una aportació de 522.000,00€ de la Diputació de Barcelona).

Les APEU representen un model innovador de gestió publicoprivada de zones comercials i polígons d’activitat econòmica. A Catalunya, aquesta figura s’ha articulat a través de la Llei 15/2020, de 22 de desembre, de les àrees de promoció econòmica urbana. Les proves pilot de la Diputació van sorgir amb la voluntat de poder comprovar l’aplicabilitat de la norma a la realitat dels municipis partícips, identificar-ne els requeriments i avaluar la seva idoneïtat per a respondre a les necessitats de les zones comercials i polígons dels municipis participants.

L’obligació de l’entitat gestora de seguir el règim de contractació pública, el criteri de definició del pes del vot i de les quotes dels membres de l’APEU, el procés de recaptació executiva de les quotes, la redacció d’estatuts de l’entitat gestora i el conveni entre l’ajuntament i l’entitat, la necessitat d’aconseguir el vot favorable d’una majoria doble dels membres de l’APEU han estat elements administratius i de gestió que no han fet possible constituir cap APEU però que han permès l’enfortiment de les relacions entre els actors i una millora del coneixement d’aquests sobre la realitat del seu municipi que, sense dubte, comportarà beneficis en futurs projectes i iniciatives.

La prova pilot, gràcies a què s’ha pogut testar la normativa i s’han generat dinàmiques molt positives entre tots els actors, es pot considerar un èxit.

L’impuls de les APEU per part de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 8 “Treball digne i creixement econòmic”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.