Mònica Soler de la finca El Perich. Foto: Patxi Uriz / Diputació de Barcelona

15/10/2024 12:30 h

Espais Naturals

Augment de la presència femenina en el sector agrari barceloní en els darrers 20 anys

En les últimes dues dècades s’ha gestat una transformació significativa als camps de la província de Barcelona. Les dones, tradicionalment relegades a un segon pla en l’àmbit agrícola i ramader, estan emergint com una força impulsora de renovació. Amb motiu del Dia Internacional de les Dones Rurals, el programa Barcelona Agrària posa de manifest aquesta evolució mitjançant un mapa interactiu que permet explorar la realitat del sector des d’una perspectiva de gènere i visualitzar les dades sobre la distribució geogràfica de les explotacions liderades per dones, els sectors productius on destaquen i l’evolució d’aquesta presència al llarg del temps.

Segons les dades dels últims censos agraris disponibles, la presència femenina al capdavant d’explotacions agràries a la província de Barcelona gairebé s’ha duplicat en vint anys. Mentre que el 1999 només l’11% de les explotacions estaven gestionades per dones, el 2020 – últim cens disponible -  aquesta xifra va augmentar fins al 19%, fet que permet albirar una tendència igual o superior en els darrers anys. L’increment reflecteix un canvi profund en un àmbit tradicionalment masculí i posa de manifest el paper cada vegada més rellevant de les dones en la gestió agrària. A més a més, mentre que el nombre total d’explotacions ha disminuït, les finques dirigides per dones han augmentat de 1.313 el 1999 a 1.613 el 2020, denotant un canvi de tendència en la dinàmica del sector.

Sectors en auge

Pel que fa als sectors de producció, les dones es dediquen més a l’agricultura (74%) que a la ramaderia (26%). En les orientacions productives, destaquen en el conreu de cereals i vinya, amb un 23% de representació en ambdós casos el 2020. L’horta ocupa el tercer lloc, amb un augment del 9% el 2009 fins al 16% el 2020.

La viticultura emergeix com un sector de creixent participació femenina. A l’Alt Penedès, comarca coneguda per la seva producció vitivinícola, les dones gestionen el 24% de les explotacions, la taxa més alta de la província. El municipi amb més finques dirigides per dones és Sant Martí Sarroca, que compta amb 50 pageses.

La formació, clau

L’edat mitjana de les dones titulars d’explotacions agràries és de 62 anys, 3 més que la dels homes, fet que evidencia la necessitat d’incentivar el relleu generacional amb perspectiva de gènere. Tanmateix, el 17% de les explotacions gestionades per menors de 45 anys són liderades per dones, una xifra que el 1999 no superava el 9%.

Els indicadors també revelen una realitat prometedora pel que fa a la formació. El 14% de les pageses joves compten amb estudis universitaris en temes agraris, superant el 10% dels seus homòlegs masculins. A més, el 67% de les dones menors de 45 anys posseeixen algun tipus de formació agrària, ja siguin cursos genèrics o de Formació Professional. Només el 33% de les joves que treballen al camp compten únicament amb experiència pràctica.

Reptes pendents

Malgrat els avenços significatius de les últimes dues dècades, persisteixen reptes importants pel que fa a l’activitat pagesa de les dones de la província. Les explotacions gestionades per dones tendeixen a ser més petites, amb una mitjana de 16 hectàrees enfront de les 24 hectàrees de les dirigides per  homes. En les finques de menys de 10 hectàrees, la representació femenina arriba al 22%.

També s’observen diferències en la dimensió econòmica de les explotacions gestionades per dones. La producció agrícola i ramadera de les pageses de la província ha experimentat un creixement notable, augmentant un 60% en l’última dècada fins a assolir els 107 milions d’euros el 2020. Tot i això, aquesta xifra és inferior a la producció de les explotacions gestionades per homes, que arriba als 967 milions d’euros. Aquesta disparitat pot atribuir-se, en gran mesura, a factors estructurals del sector, com ara la menor presència de dones en explotacions ramaderes, que solen tenir un volum econòmic més elevat.

La presència femenina en àmbits com la viticultura, els cereals i l'horta, juntament amb la seva aposta per la formació, anticipa un futur més divers i sostenible per a l'agricultura del territori. No obstant això, les bretxes en la mida de les explotacions i en la dimensió econòmica indiquen que encara queden barreres per superar. El repte per als propers anys serà no només augmentar la presència femenina en el sector, sinó també garantir que les dones tinguin accés a les mateixes oportunitats i recursos que els seus homòlegs masculins.

Més dades i informació al mapa interactiu elaborat pel programa Barcelona Agrària de la Diputació de Barcelona.

Sobre Barcelona Agrària

Barcelona Agrària és el programa de la Diputació de Barcelona per fomentar la sostenibilitat del sector agroalimentari del territori i contribuir a la mitigació del canvi climàtic. Inicialment cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i en el marc del projecte BCN Smart Rural, aquesta iniciativa s'alinea amb la campanya 'Del camp a la taula' (en anglès, 'From Farm to Fork'), que es troba al cor del Pacte Verd Europeu.

El programa Barcelona Agrària de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 5 "Igualtat de gènere", número 8 "Treball digne i creixement econòmic" i número 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.