L’activitat d’informadors i agents cívics del PVI, aquest 2024, s’estén entre el 19 de juny i el 2 de setembre. Foto: Diputació de Barcelona

20/06/2024 11:30 h

Prevenció d'incendis

Activat el Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals en 275 municipis de la província de Barcelona

El Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals (PVI) de la Diputació de Barcelona ja està completament desplegat en 275 municipis de la província. Aquest any, l’operatiu va entrar en funcionament, en part, l’1 de maig a set comarques −Garraf, Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia, Maresme, Vallès Occidental i Barcelonès− amb el suport a la vigilància de les agrupacions de defensa forestal (ADF) i la seva activació a partir del nivell 2 del Pla Alfa.

Enguany, l’activitat d’informadors i agents cívics del PVI s’estén entre el 19 de juny i el 2 de setembre. L’operatiu es realitza en l’horari de màxim risc d’incendi forestal, entre les 12.30 i les 19.30 h, i de forma ininterrompuda durant tots els dies de la setmana. El dispositiu està integrat per 205 persones, amb un total de 49 unitats d’informació i vigilància mòbil, 22 unitats d’agents cívics i més de 100 punts de vigilància fixa (torres de guaita i càmeres) i tres equips de coordinació i control en 626.276 hectàrees agroforestals, la qual cosa representa el 98% de la superfície agroforestal vulnerable de la província de Barcelona.

Els mitjans tècnics i humans es divideixen en tres sectors de prevenció: Metropolitana Nord (Vallès Occidental, Vallès Oriental, Barcelonès i Maresme), Metropolitana Sud (Anoia, Alt Penedès, Garraf i Baix Llobregat) i Centre (Bages, Berguedà, Moianès, Lluçanès i Osona). A cada sector hi ha centres de control ubicats principalment en instal·lacions de les seus de federacions d’ADF o ADF, que mantenen una comunicació contínua amb el centre de control central ubicat a Barcelona. El dispositiu té assignats, a més, operadors a la sala central del Cos d’Agents Rurals a Torreferrussa (Santa Perpètua de Mogoda).

El dispositiu col·labora conjuntament amb 275 ajuntaments, 124 agrupacions de defensa forestal (ADF), 9 federacions d'ADF, el Secretariat de Federacions i ADF de Catalunya i altres administracions per prevenir incendis forestals i limitar-ne els seus efectes.

Vigilància amb les ADF

En el marc del Pla de prevenció i vigilància contra incendis forestals, la Diputació de Barcelona, de forma complementària al desplegament d’agents cívics, ha avançat aquest any el suport econòmic i tècnic a les agrupacions de defensa forestal (ADF) del Garraf, Baix Llobregat, Alt Penedès, Anoia, Maresme, Vallès Occidental i Barcelonès perquè l’operatiu de vigilància pogués començar en aquestes comarques l’1 de maig.

Els ajuts de la Diputació de Barcelona s’han avançat en un context de sequera i d’alt risc de foc al bosc. Durant els dies i hores de perill alt i molt alt d’incendi (a partir del nivell 2 del Pla Alfa), les Federacions d’ADF del Penedès-Garraf, del Baix Llobregat, de l’Anoia, del Maresme i del Vallès Occidental podran activar una unitat d’ADF a cada municipi amb les depeses de funcionament cobertes per la Diputació de Barcelona. Les ADF realitzaran tasques de vigilància i informaran de les incidències detectades, com poden ser abocaments al medi natural o anomalies a la xarxa de punts d’aigua, i la Diputació de Barcelona en farà el seguiment fins a la resolució definitiva.

D’altra banda, amb el reforç a l’activació de les ADF es pretén també reduir el temps de resposta per a la primera intervenció en cas de foc, punt cabdal per limitar-ne els efectes i essencial davant el canvi de comportament dels incendis, cada cop més virulents i ràpids, amb menys temps de reacció.

El PVI de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 13 “Acció climàtica” i número 15 “Vida terrestre”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.