Fer exercici i una alimentació saludable contribueix a millorar la salut cardiovascular. Foto: Julita / Pixabay

14/12/2022 10:30 h

Salut i Benestar

50.000 hospitalitzacions per malalties cardiovasculars, el 2021

15 de cada 100 hospitalitzacions, a la província de Barcelona, el 2021, van ser per malaltia cardiovascular, segons l’anàlisi de les dades dels municipis de més de 10.000 habitants (exclosa la ciutat de Barcelona), fet per la Diputació. En concret, l’any passat van haver-hi 50.000 hospitalitzacions per malalties cardiovasculars.

Els pacients ingressats tenien una mitja d’edat de 74 anys (71 anys els homes i 78 les dones). La distribució per sexes dels ingressos per malaltia cardiovascular és desigual. La taxa d’hospitalització en homes és significativament superior a la de les dones, amb 19 i 11 ingressos anuals per cada 1.000 habitants, respectivament.

Pel que fa a les principals patologies que causen l’ingrés, en les dones són la hipertensió (22%), les malalties cerebrovasculars agudes (20%) i la insuficiència cardíaca congestiva (17%). En el cas dels homes aquestes patologies són les malalties cerebrovasculars agudes (19%), la hipertensió (14%) i l’infart agut de miocardi (13%).

L’anàlisi de la mortalitat en els últims 15 anys (del 2007 al 2021) mostra que les malalties cardiovasculars són la primera causa de mort en dones i la segona en homes. Tres de cada deu defuncions en dones i quatre de cada deu en homes són per una malaltia cardiovascular. En xifres absolutes, aquestes dades es tradueixen en què 6.700 de les 25.000 morts que es produeixen anualment estan causades per una malaltia cardiovascular. En ambdós sexes, les malalties cerebrovasculars són les que causen més defuncions.

Les dades formen part dels indicadors de salut de la província de Barcelona que elabora la Diputació de Barcelona a partir de les dades del CatSalut (respecte els indicadors de morbiditat, com ara hospitalitzacions, causes d’ingrés., etc..), i de les dades proporcionades per l’INE (en relació als indicadors de mortalitat).

L'impuls de polítiques públiques per fomentar hàbits saludables
Les malalties cardiovasculars són patologies amb un caràcter crònic que afecten la qualitat de vida de les persones i poden generar seqüeles irreversibles i dependència. A més, sovint, les malalties cardiovasculars són també agreujants d’altres patologies. Mantenir una alimentació saludable i equilibrada, no fumar, eliminar o reduir el consum d’alcohol, fer exercici físic aeròbic d’intensitat moderada, reduir l’estrès i controlar la pressió arterial i els nivells de sucre i colesterol en sang són hàbits per a un estil de vida saludable.

Des de l'Àrea d'Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona s’ofereix als ens locals de la província recursos per fomentar els hàbits saludables amb l’objectiu de prevenir factors de risc associats a l’aparició de malalties cardiovasculars. Educar i conscienciar sobre la importància d’hàbits saludables, dissenyar models urbanístics que promoguin les zones verdes, les àrees per a la pràctica d’esport i els desplaçament a peu o en bicicleta, garantir l’accés equitatiu als recursos sanitaris o facilitar la disponibilitat d’aliments saludables, contribueix a fomentar la bona salut cardiovascular a la població des dels ens públics. D’entre les accions que la Diputació de Barcelona ofereix als municipis i ens locals de la província per al foment d’hàbits saludables, destaquen:

• Cada any es destinen 1,4 milions d’euros per finançar la promoció d’hàbits i estils de vida saludables als municipis
  • El 2021 prop de 63.000 persones van participar als 3.200 tallers de promoció de la salut en municipis menors de 20.000 habitants.
  • Els municipis i ens locals compten amb exposicions itinerants sobre alimentació, sexualitat, cura de les dents, consum de tabac i consum d’alcohol per a la seva població.

D’altra banda, l’Enquesta d'hàbits relacionats amb la salut a alumnes de 4t d'ESO facilita als municipis que la sol·liciten informació sobre la percepció de l'estat de salut i els estils de vida de l’alumnat com ara els hàbits d'alimentació, consum de tabac, alcohol i drogues, lleure, relacions interpersonals, sexualitat, estat d’ànim, accidents i mobilitat, entre d’altres.

Les accions de la Diputació de Barcelona per al foment de la salut pública als municipis de la província responen a l’ Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 3 "Salut i benestar". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.