Clara Puigventós, psicòloga i psicopedagoga
Clara Puigventós forma part de l’equip de cinc formadores del Programa de direcció d’escoles bressol 2019, i és una de les formadores que ha participat en les 13 edicions que s’han realitzat fins ara.
Per això l’hem volgut entrevistar com a observadora privilegiada de l’evolució que ha tingut en els darrers deu anys la tasca de dirigir una escola bressol municipal.
En una entrevista publicada al Blog de l’Educació Local, el diputat d'Educació, Esports i Joventut de la Diputació de Barcelona, Alfredo Vega, que durant molts anys va ser director d'una escola de Primària, va dir que una escola pot funcionar bé amb una mala direcció i, al contrari, malament amb una bona direcció... Quina importància te una bona direcció en una escola bressol?
Òbviament, un bon lideratge és molt important en una escola, però hi ha d'haver també un bon equip al darrere que la faci funcionar. Per tant, és important una bona direcció, però també cal un bon equip i la participació de les famílies. Cap programa de gestió d'una escola tindrà èxit si no te en compte tots els participants de la comunitat educativa.
Si tota la comunitat educativa és important en la gestió d’una escola bressol, com podem fer per implicar-la?
Amb eines de comunicació i participació potents. Cal implicar les mares i els pares des del primer moment. Escoltant les famílies, construint junts l'escola, i tenint en compte sempre l’opinió dels infants, dotant-los de mecanismes que els hi donin veu. Hem de deixar als infants espais de llibertat i d'elecció.
Les paraules sonen molt bé però, realment, és possible donar veu els infants a l’escola bressol?
Es clar que és possible. Als infants els hem de preguntar i escoltar. Han de tenir dret a opinar. Quan treballem en la gestió d’una escola bressol hem d'aprofundir en els mecanismes que facin participar els infants en el dia a dia de l'escola. Com també ho hem de fer amb les famílies.
A vegades, obrir les escoles a la participació real de les famílies pot fer por a les direccions i els equips de mestres. Com es pot portar a la pràctica?
Primer, cal que les direccions i els equips de mestres ens despullem dels prejudicis en relació a la imatge que tenim de les famílies. Hem de posar sobre la taula quines són les coses que realment pensem sobre les famílies, i hem de treballar per canviar-les. Després, hem d’explicar a les famílies quins són els seus drets i deures, i quins són els canals de participació que hi ha a l’escola. I en tercer lloc, hem d’escoltar-les i ser capaces de portar a la pràctica les seves opinions i propostes.
En una escola bressol, les famílies participen més que en d’altres etapes educatives?
Sí, és així. El nivell de participació i de relació entre famílies i l'equip directiu és inversament proporcional a mesura que anem pujant d’etapa educativa. En cap lloc com en l'escola bressol hem fet l'exercici d'obrir les aules a les famílies, i fer participar els pares i mares en la gestió del centre. Això vol dir que les direccions i els equips professionals de les escoles bressol han estat valentes i pioneres pel que fa a la relació amb les famílies.
En la formació del programa de direcció d’escoles bressol parles de la importància de disposar d'un pla de comunicació. Per què és important que una escola bressol tingui un pla de comunicació?
Tots els professionals que treballen amb persones necessiten eines de comunicació. I quina és l'eina bàsica de comunicació d'un educador? La paraula, que ens permet treballar amb els infants, amb les famílies, amb l'equip. Per tant, la formació en comunicació és bàsica pel que fa a les direccions de centres educatius, i també en el d’escoles bressol.
I aquest pla de comunicació quins punts ha de tenir?
El pla ha de poder identificar, primer, els públics, després ha de preguntar-se el per què ens hi comuniquem, amb quin objectiu, i llavors ha de definir els millors canals de comunicació. I això val tant per comunicar-nos de dins cap a fora, com de fora cap a dins de l'escola.
En el curs et refereixes també a la comunicació de crisi, una línia comunicativa molt important en comunicació corporativa. En una escola bressol, quines crisis hi poden haver?
Moltes. Més transcendents o menys però que tenen totes una gran importància. Per exemple, podem tenir una crisi de relació entre una educadora i la família que pot crear una problema de manca de confiança. També podem tenir conflictes dins l'equip.
Des de les direccions han de ser valentes per afrontar els problemes quan arriben, i no es pot en cap cas improvisar. Hem de dissenyar uns plans de comunicació de crisi que suposin, primer, identificar-les, i després planificar la seva resolució.
Una de les possibles crisis que es poden donar en una escola bressol pot venir de la vulneració de la llei de protecció de dades i del dret a la imatge dels infants. Com s'afronta a l'escola bressol aquestes dues qüestions?
Crec que és un tema que està força controlat. Les famílies donen o no el seu consentiment a l'inici del curs. El problema pot venir quan en les festes, tant a dins com a fora de l'escola, hi ha familiars que amb el mòbil fan fotos o enregistren i després ho pengen a les xarxes socials. Tot i que s’avisa a tothom que no es gravi i no es pugin les fotos i els vídeos dels menors a les xarxes sempre hi ha persones que no fan cas, i aquestes vulneracions són molts difícils d’impedir des de la direcció de l’escola bressol.
La idea d'elaborar un pla de comunicació que tingui en compte el fora escola, l'entorn, la comunitat suposa treballar amb una mirada educativa 360. La idea d'educació 360 com pot entrar a l’escola bressol?
Realment, la mirada 360 ja fa temps que ha entrat a les escoles bressol, perquè són centres molt permeables en els que el dins i el fora es traspassa amb facilitat, i la connexió amb el barri és molt estreta. Crec que l'escola bressol és també pionera en l’aplicació d’aquesta mirada 360 en la gestió educativa del centre.
Ja per finalitzar, has estat formadora del programa de direcció d’escoles bressol des de l’inici, l’any 2009. Això segur que t'ha permès veure l'evolució que han tingut les direccions durant aquests deu anys...
Doncs sí que hi ha hagut una evolució, un canvi, sobretot en la idea inicial amb la qual arribaven les directores a la formació. Venien, i continuen venint, amb una formació eminentment tècnica i educativa, i en les primeres edicions afrontaven una lluita interna ja que creien que introduir eines de gestió i fer escoles més eficients era com pervertir l'educació, com treure la mirada i el focus de l'infant. Aquesta idea ha estat superada. Ara ja es veu que és justament al contrari, que amb la formació serem més eficients en la gestió per tal de poder dedicar més temps a l'educació. En aquests deu anys del programa hem aconseguit formar direccions que lideren i acompanyen més i millor els seus equips. Directores més empoderades.
Docents