15/02/2024 15:22 h.

Osona es consolida com a la capital catalana de la transició energètica

El diputat d'Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació, Marc Serra, en la inaguració de la Fira

La rehabilitació sostenible i les comunitats energètiques protagonitzen la tercera edició de la Fira de l'Energia i la Construcció Sostenible de Vic.

(Font: El Diari de la DIBA)

El diputat d’Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, ha participat avui a la inauguració de la Fira de l’Energia i la Construcció Sostenible (FECS), que se celebra els dies 15, 16 i 17 de febrer al Recinte Firal El Sucre de Vic, amb el suport de la corporació, i que està dirigida a professionals del sector i ciutadania.

Serra ha fet un recorregut per l’espai firal en un acte institucional on ha estat acompanyat del conseller d’Acció Climàtica de la Generalitat, David Mascort, i de l’alcalde de Vic, Albert Castells.

El recinte firal està dividit en dues parts. Per una banda hi ha la gran àrea comercial formada per unes 50 empreses expositores, tant de construcció com d’energia. I l’altra banda del recinte acull l’espai Àgora, una zona destinada als artesans i a les artesanes on s’hi poden veure demostracions d’oficis de la construcció i que servirà de punt de trobada entre professionals del sector per donar a conèixer tècniques tradicionals i de bioconstrucció.

La rehabilitació sostenible i les comunitats energètiques seran protagonistes de la tercera edició de la fira, que ha esdevingut un punt de referència per conèixer les darreres novetats de les empreses i els projectes en els sectors de la bioconstrucció i les energies renovables.

El públic podrà gaudir de jornades tècniques gratuïtes sobre temes com la intel·ligència artificial a l’arquitectura; l’impuls de les instal·lacions fotovoltaiques; la descarbonització de la indústria; la gestió de l’energia i les comunitats energètiques o la descarbonització i la gestió energètica dels edificis.

A l’espai Àgora, a banda de la 2a Trobada d’oficis i artesans de la bioconstrucció i l’autoconstrucció, se celebrarà la 1a Trobada de Dones Constructores, amb l’objectiu de donar el punt de vista femení de les obres. Així, s’ha programat una taula rodona amb més d'una vintena de constructores per tal de debatre i posar en comú diferents situacions de la dona en el món de les obres i de la construcció.

Els visitants de la fira també podran gaudir d’exposicions, formacions i tallers.

L’aposta de la Diputació de Barcelona per la transició energètica

L’Organisme Autònom de Fires i Mercats de Vic organitza la FECS amb el suport de diverses entitats i associacions dels sectors relacionats, entre les quals figura la Diputació de Barcelona.

La corporació ja fa anys que aposta per la necessitat i la urgència de la transició energètica. Els darrers dos anys ha invertit més de 120 milions d’euros en aquest àmbit i el 2024 disposarà de 50 milions més que es destinaran a recursos per als municipis.

En aquest sentit, el diputat Marc Serra ha destacat la inversió que ha fet l’organisme provincial a la comarca d’Osona, un total de 26 milions d’euros en dos anys, un 21% del total. “Això no és casualitat. Això és perquè a Osona s’ha fet bé la feina”, ha assegurat el diputat, que ha destacat que una de les claus de l’èxit ha estat la posada en marxa de l’Agència Local de l’Energia d’Osona, un exemple de gestió energètica mancomunada.

A la Fira de l’Energia i la Construcció Sostenible de Vic, la corporació ha participat en l’organització de la jornada tècnica “Impuls, de les comunitats, gestió de la demanda i connexió de l’autoconsum”, i de la Trobada de coordinació de les Oficines de Transició Comunitària (OTC) catalanes, que permetrà compartir l’estat dels projectes, analitzar els elements o necessitats de coordinació i definir possibles accions conjuntes.

Cal destacar que la Diputació de Barcelona ha obert l’Oficina d’Impuls a les Comunitats Energètiques, amb l’objectiu de donar suport als ens locals i a la ciutadania per implantar mecanismes participats de projectes d’energies renovables. El projecte té el suport d’un ajut de 500.000 euros de l’Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía (IDAE) a través del programa de creació d’Oficines de Transició Comunitària (OTCs), i la Diputació de Barcelona hi ha afegit 800.000 euros més. A Catalunya, el suport de l’IDAE ha permès activar un conjunt de nou Oficines de Transició Comunitària, inclosa la de la corporació.

Serra ha remarcat, durant la seva intervenció a la inauguració de la fira de Vic, que “l’aliança de l’administració pública, el sector privat i la ciutadania està demostrant que és possible transformar un sector tan estratègic com l’energia”, i ha assenyalat la necessitat que aquesta transició també es doni a altres sectors com la construcció. “Per això, fires com aquesta són imprescindibles”, ha dit.

Més informació en aquest vídeo:

Vic Osona