28/11/2019 20:41 h.

Moció per a limitació dels salons de joc, les apostes, i la seva publicitat, així com en el reforç de la prevenció de les ludopaties com a problemàtica de salut pública.

Grup En Comú Guanyem Diba

La moció que ha estat presentada pel Grup Polític En Comú Guanyem ha comptat amb el suport de la resta de partits polítics amb l’abstenció del PP i Cs.

L’objectiu d’aquesta moció és implicar la Diputació de Barcelona, a través de les seves polítiques d’acompanyament, assessorament, i impuls de polítiques públiques als Ajuntaments, en com fer front des del mon local a les addiccions al joc i el joc patològic, tenint en compte l’impacte negatiu i les conseqüències socials que tenen en la població, especialment en les persones més joves.

Tal com ha explicat la Presidenta del Grup En Comú Guanyem, Laura Pérez, per entendre la dimensió d’aquest problema, tingueu en compte les següents dades: segons l’últim informe pel Observatorio Español de las Drogas y las Addicciones de l’any 2017, un 0,4% de la població espanyola de 15 a 64 anys realitzaria un possible joc problemàtic i un 0,3% presentaria un possible trastorn del joc. El mateix Observatori, el 2019, un 60,2% de la població espanyola d’entre 15 i 64 anys va jugar a jocs amb diners durant l’any 2017, ja fos presencial (59,5%), online (3,5%) o ambdós. L’Informe del segon trimestre de 2019 del Mercat del Joc Online, publicat per la Direcció General d’Ordenació del Joc, a Espanya hi ha 861.237 comptes actius de jugadors, quan si mirem les dades del segon trimestre de 2017, hi havia 646.062.  El volum de quantitat de diners jugats és de 4627 milions d’euros en el segon trimestre de 2019, quan en el segon trimestre de 2015 era de 2057 milions d’euros, en un mercat un existeixen al voltant d’una vuitantena d’operadors amb llicència pel negoci del joc online i presencial.

Des de fa uns anys han proliferat els espots en televisió, ràdio, premsa escrita, xarxes socials, entre altres, de cases d'apostes esportives en línia, així com salons de joc físics, especialment en barris populars de viles i ciutats, a afirmat Pérez. La publicitat s’orienta especialment a les classes treballadores i populars, que tenen dificultats per accedir a una feina estable a causa de l'enorme atur crònic, perquè arrisquin les seves rendes guanyades en treballs precaris.

La moció expressa la necessitat de prohibir la publicitat d'aquests operadors de joc, i frenar la seva expansió a través de la seva normativa sectorial, les ordenances municipals, o les normes urbanístiques. D’altra banda, entenem important impulsar mesures de prevenció davant la ludopatia, i reforçar la inspecció, sanció, i vigilància d’aquestes activitats. Finalment, plantegem propostes a nivell fiscal per gravar més l'activitat de les cases d'apostes i del joc en línia, havent un major retorn via impostos dels seus beneficis que es podrien invertir en polítiques de prevenció.