29/11/2023 11:16 h.

La Diputació es compromet amb diferents projectes de Sant Joan de Vilatorrada

La vicepresidenta Candela López Tagliafico i el diputat d'Acció Climàtica i Transició Energètica Marc Serra en la visita a Sant Joan de Vilatorrada

Candela López Tagliafico i Marc Serra coneixen de primera mà iniciatives locals per promoure la transició energètica i la protecció del medi natural

(Font: Regió7)

Una delegació de la Diputació de Barcelona s’ha reunit aquest dimecres amb l’equip de govern de Sant Joan de Vilatorrada per conèixer de primera mà alguns dels seus projectes per al nou mandat i explorar vies de col·laboració. Per exemple, amb un canvi de sistema de recollida de residus que el consistori decidirà a principi de l’any que ve. Una altra de les apostes és instal·lar més plaques solars en equipaments públics que incentivin a promoure una comunitat energètica compartida entre la ciutadania i les empreses.

Un dels punts que s’han abordat, segons fonts de la Diputació, és la necessitat d’impulsar accions de mobilitat sostenible. Entre aquestes, s’estudien mesures per facilitar la circulació en bici pel municipi i, especialment, de connexió fins a Manresa. En l’entorn natural, l’Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada vol configurar una Anella Verda al conjunt del poble que connecti amb l’anella verda de la capital del Bages. Aquesta acció permetria diverses actuacions que poden ser una oportunitat, com aprofitar la xarxa de camins ja senyalitzats.

La vicepresidenta tercera, Candela López, i el diputat d’Acció Climàtica i Transició Energètica, Marc Serra, s’han reunit amb l’equip de govern i han conegut els projectes sobre el territori. A la trobada hi era l’alcalde, Jordi Solernou; Iban Hortal segon tinent d’alcalde i regidor d’Educació i Habitatge; i Toni Dorado, regidor de Medi Ambient i Acció Climàtica. López ha assegurat que es tracta d’objectius «molt ambiciosos» i que «hi ha una gran coincidència en les prioritats de govern que tenim des de la Diputació» i per això «s’ha refermat el compromís per donar tot el suport tècnic i l’acompanyament que es necessiti per fer-los realitat».

D’altra banda, el diputat d’Acció Climàtica ha avançat el suport a la iniciativa de promoure-hi una comunitat energètica, «un projecte molt il·lusionant per adaptar el municipi a la nova realitat climàtica». Per part de l’Ajuntament, l’alcalde de Sant Joan de Vilatorrada, Jordi Solernou, ha agraït la voluntat de la delegació de la Diputació de promoure aquestes accions prioritàries. Iban Hortal i Toni Dorado han assenyalat alguns d’aquests projectes que “necessiten un impuls perquè tirin endavant i aquí la diputació pot jugar un paper clau amb els seus equips de suport tècnic. Un dels prioritaris és la creació de comunitats energètiques a Sant Joan i la instal·lació de plaques fotovoltaiques a equipaments públics”. També mostren la seva preocupació per l’amenaça pel medi natural i el paisatge de noves plantes fotovoltaiques, projectes privats que volen instal·lar-se en terrenys agrícoles del municipi.

La vicepresidenta i el diputat han visitat la llera del riu Cardener, en ple procés de recuperació natural gràcies al projecte de Vies Blaves, i s’han trobat amb un grup de voluntàries mediambientals per conèixer algunes de les seves iniciatives, com ara ‘Llegim el riu’ o l’elaboració del ‘Bosquet de Sant Joan de Vilatorrada’, que farà créixer un bosc en un solar municipal, dins del nucli urbà, a partir de llavors d’arbres autòctons de l’entorn natural.

Més tard, han fet un recorregut per la població per conèixer el projecte de rehabilitació de la Masia Mas Llobet (S. XVII), que compta amb el suport de la corporació i que encara no s’ha licitat. El govern municipal vol fer servir l’equipament per les entitats i associacions de la ciutat. I aquí també volen posar èmfasi en els processos participatius per decidir usos d’equipaments com aquest. L’activació de la participació ciutadana a través de l’eina digital també és una acció prioritària pel nou govern municipal.

Accions a Balsareny

D’altra banda, la vicepresidenta tercera, Candela López, i la diputada adjunta de Cultura, Aïda Llauradó, han visitat aquest dimecres a la tarda Balsareny per reunir-se amb l’alcaldessa, Glòria Casaldàliga. L’Ajuntament planifica convertir la Casa Torrent, cedida l’any passat per la Diputació de Barcelona, en un museu, una nova biblioteca i un centre de cultura per a la Pau. Un altre dels projectes preveu reformar l’antic escorxador per convertir-lo en equipament cultural. La visita també ha servit per conèixer altres projectes vinculats amb la transició energètica, com ara la substitució de l'actual teulada d'uralita del pavelló municipal i la instal·lació de panells solars.

Més informació en aquest vídeo:

Balsareny Sant Joan de Vilatorrada Bages