08/02/2024 14:09 h.

L'emmagatzematge d'energia solar, el gran repte de futur de la transició energètica

El diputat Marc Serra acompanyat del seu equip i una delegació del govern municipal de Santa Perpètua de Mogoda amb l'alcaldessa Isabel Garcia Ripoll al capdavant

(Font: El Diari de la DIBA)

El diputat d’Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, ha visitat aquest dijous Santa Perpètua, on s’ha reunit amb l’alcaldessa del municipi, Isabel Garcia per visitar dues empreses del municipi: Vega Chargers, una startup de carregadors per a vehicles elèctrics, i Terrepower, una filial de l’americana BBB Industries que dona una segona vida a les bateries de cotxes quan ja no funcionen per reutilitzar-les en instal·lacions solars a edificis.

Segons Marc Serra, un dels grans desafiaments perquè la transició energètica sigui un èxit és l'emmagatzematge de l'energia, ja sigui pel vehicle elèctric o pel consum domèstic de fonts renovables.

“Els municipis cada vegada tenen més potencial d’energia solar -d'origen renovable i de proximitat- però el gruix del consum domèstic és nocturn. El sector industrial s'està desenvolupant de forma molt ràpida a tot el món per donar resposta a la necessitat d'emmagatzematge, especialment a països com Alemanya o Espanya. A casa nostra tenim empreses punteres que, fins i tot, reciclen bateries obsoletes d'automòbil”, ha explicat durant la visita.

Des d’aquest punt de vista, Serra ha assenyalat el compromís de la Diputació de Barcelona a “participar d'aquesta nova fase necessària de transformació” i a “donar suport als ajuntaments perquè obrin camí en aquesta direcció, amb instal·lacions d'energia renovable connectades a sistemes d'emmagatzematge que permetin extreure el màxim d'eficiència”.

Segons Serra, “avancem cap a un model energètic 100% renovable i descentralitzat, on els municipis seran una peça clau de la transició energètica”.

Més de 400.000 euros en la instal·lació d'una planta fotovoltaica a una nau municipal

La Diputació de Barcelona finançarà, amb una inversió de més de 408.000 euros, la instal·lació d’una planta fotovoltaica a la coberta de la Nau de Serveis Municipals de La Creueta, al carrer de la Indústria, a Santa Perpètua de Mogoda, a través del programa Renovables 2030 que impulsa la corporació.

La subvenció destinada a aquest projecte ha inclòs el reforç estructural i el canvi de coberta de fibrociment de la nau municipal, actuació que va finalitzar el mes d’agost, així com la implantació d’una instal·lació fotovoltaica d’autoconsum a la coberta d’aquesta nau on s’instal·laran 224 mòduls fotovoltaics, amb una potència de 86,4 WKp i que permetrà continuar amb la creació de comunitats energètiques.

La instal·lació fotovoltaica, que s’iniciarà en breu, es connectarà a través d’un comptador bidireccional a la xarxa de distribució i donarà servei a diferents consums a part de la Nau.

Aquest és un dels projectes que s’han posat en marxa al municipi, dins l’àmbit de la transició energètica, amb el suport de la Diputació de Barcelona. En els darrers anys, la corporació, des de l’Àrea d’Acció Climàtica, ha fet una aportació econòmica a aquest municipi del Vallès Occidental d’1,6 milions d’euros, que han servit per a la posada en marxa d’instal·lacions fotovoltaiques a punts com la pèrgola de fusta de la biblioteca, o les escoles Bernat de Mogoda i La Florida.

Des del govern municipal s’impulsen altres actuacions com la xarxa de càrrega de vehicles elèctrics, les noves pèrgoles fotovoltaiques instal·lades al municipi i la creació de noves comunitats energètiques amb la col·laboració de veïnat i entitats.

Un dels projectes estratègics del mandat municipal és la futura posada en marxa d’un parc solar a l’eix de la Riera de Caldes, una instal·lació que s’ubicarà al costat dels polígons industrials, que suposarà una inversió de 6 milions d’euros i que tindrà la capacitat de generar 5 MW de potència.

Santa Perpètua de Mogoda Vallès Occidental