20/12/2023 11:42 h.

Acció Climàtica inaugura a Centelles el primer parc solar públic de la demarcació de Barcelona

El diputat Marc Serra atenent als mitjans de comunicació a Centelles

El parc solar permetrà abaratir les factures energètiques de la població i evitar que s'emetin cada any 700 tones de CO2

(Font: ACN)

Centelles ha inaugurat aquest dimecres el primer parc solar públic de la demarcació de Barcelona que compta amb més de 2.000 plaques. El projecte ha suposat una inversió d'1,5 MEUR, dels quals prop d'1,2 MEUR han estat finançats per la Diputació de Barcelona amb el programa Renovables 2030. El parc solar està situat al polígon industrial de la Gavarra i, quan estigui en ple funcionament, permetrà abaratir les factures energètiques de la població i evitar que s'emetin cada any 700 tones de CO2. El parc ocupa una superfície de 10.200 metres quadrats i compta amb una potència màxima de 1.002,8 kW pic. Aquest dimecres s'ha fet l'encesa simbòlica de la instal·lació i un indicador lluminós verd ja anuncia que s'està produint energia.

Els inicis del projecte es remunten a l'abril del 2019 quan l'Ajuntament va iniciar la modificació del POUM per poder instal·lar el parc solar al polígon. Finalment, la Comissió d'Urbanisme va donar llum verda al projecte el juliol de 2021. L'alcalde de Centelles, Joan Paré, ha dit que aquest dimecres és per ells un dia molt important i il·lusionant, ja que "podrem distribuir energia que produirem al propi municipi i anirà adreçada als veïns i veïnes".

El nou parc solar ocupa una superfície de 10.200 metres quadrats i compta amb una potència màxima de 1.002,8 kW pic. Els 2.180 panells generaran 1.454 MWh anuals, que es destinaran a la xarxa de la distribuïdora municipal Electra -que el 2026 celebrarà el seu centenari-. Amb aquesta actuació es preveu un estalvi d'emissions de Co2 anual de 700 tones.

El diputat d'Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona, Marc Serra, ha destacat que el parc de Centelles és una "infraestructura pionera" ja que "es tracta del primer parc solar públic amb aquest volum a la província de Barcelona i gairebé de tot el conjunt de Catalunya". Fins ara, ha dit, la majoria d'infraestructures contenien capital privat. Serra ha detallat que la infraestructura s'ha finançat amb el programa Renovables 2030, que ha destinat 120 MEUR a tota la província de Barcelona. Serra ha apuntat que el món local és qui ha de ser el motor de la transició energètica perquè "ningú millor que ells coneixen la realitat dels municipis". "Aquesta és la primera instal·lació de moltes altres que vindran", ha celebrat.

D'altra banda, el diputat ha avançat que Centelles és un dels municipis de la demarcació que "arribarà abans" als objectius de reducció de les emissions de CO2. "Amb aquest projecte Centelles fa un punt d'inflexió i serà una de les ciutats del país que arribarà primer a la neutralitat", ha detallat.

Més informació en aquest vídeo:

Centelles Osona