06/03/2024 09:35 h.

El Pallars Sobirà, l’Aran i el Barcelonès, les comarques catalanes amb més igualtat de gènere des de la perspectiva econòmica

El Garraf, la Terra Alta, el Maresme, el Pallars Jussà, el Gironès, la Garrotxa i el Baix Llobregat completen el top-10. L’índex, elaborat per la Diputació de Barcelona i inclòs a l’eina d’anàlisi MesuraDEL, es basa en indicadors d’igualtat en l’ocupació i càrrecs directius i la segregació per sectors.

El Pallars Sobirà, l’Aran i el Barcelonès són, per aquest ordre, les tres comarques catalanes amb més igualtat de gènere des de la perspectiva del desenvolupament econòmic, segons un índex de la Diputació de Barcelona inclòs a l’eina d’anàlisi MesuraDEL. Entre les 10 primeres comarques per igualtat de gènere figuren també el Garraf, la Terra Alta, el Maresme, el Pallar Jussà, el Gironès, la Garrotxa i el Baix Llobregat.

Aquest índex té en compte tres indicadors: el diferencial entre la taxa d’ocupació de les dones i la dels homes; el percentatge de dones registrades com a directives a les empreses actives del registre mercantil, i el grau de segregació per gènere que hi ha entre sectors d’activitat econòmica.

L’índex d’igualtat de gènere des de la perspectiva de desenvolupament econòmic és un dels indicadors disponibles a MesuraDEL, una eina implementada per la Diputació de Barcelona en el marc de la Xarxa d'Observatoris de Desenvolupament Econòmic Local (XODEL), que permet identificar com està un determinat municipi o comarca de Catalunya en àmbits tan diversos com l’especialització productiva, renda i finances, mercat de treball, canvi climàtic, salut i benestar o igualtat de gènere.

L’objectiu és que aquestes dades serveixin als ens locals per fer una planificació estratègica de caràcter territorial, però també per tenir en compte en projectes d’impuls empresarial, formació ocupacional o altres temes de desenvolupament econòmic. L’eina, que va néixer el 2016 com un arxiu excel amb 30.000 dades de la província de Barcelona, s’acaba d’actualitzar i és actualment un potent mòdul de Power BI que permet visualitzar 1 milió de dades de tots els municipis de Catalunya.

Invertir en les dones

Un dels punts més febles de la desigualtat és el finançament de projectes liderats per dones o de projectes que van adreçats a elles, i per això Nacions Unides reivindica aquest 8 de març, Dia de les Dones, la necessitat d’invertir en les dones com a element clau per accelerar el progrés mundial.

“Des de 2020, l’Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme de la Diputació de Barcelona ha invertit més de 700.000 euros per donar suport a programes locals adreçats a dones, sobretot a projectes específics per a la dinamització de l’ocupació de les dones”, explica la diputada de Desenvolupament Econòmic i Turisme de la Diputació de Barcelona, Eva Menor. Aquest suport inclou projectes singulars de dinamització del teixit productiu, en concret a projectes innovadors  que ofereixen suport tècnic i personal a les dones emprenedores; i subvencions a entitats que lluiten contra la pobresa i la desigualtat d’oportunitats de les dones, que fomenten les xarxes de contacte i suport mutu, així com entitats que tenen com a objectiu donar suport a les dones en els àmbits de la inserció laboral, emprenedoria, finançament i microcrèdits.

Igualtat de tracte, mateixos drets i mateixes oportunitats

En aquest sentit, i en el marc del 8M, la Diputació ha endegat la campanya FEMINISTA TU! I feminista jo, nosaltres i vosaltres. Som moltes, diverses i totes feministes”, que recorda que el feminisme és també un moviment global que reivindica el ple reconeixement de drets i llibertat per a totes les dones i nenes. Així, a la campanya es diu que “poder treballar del que més m’agrada és feminisme”, “tenir els mateixos drets i el mateix sou per igual treball és feminisme” i que “educar en igualtat de tracte i no discriminació és feminisme”.

Els tres grans eixos temàtics de treball de la Diputació de Barcelona són el foment de la igualtat i l’equitat de gènere i l’empoderament de les dones,  sensibilitzar vers la diversitat sexo afectiva i de gènere i envers la LGTBI-fòbia, i sensibilitzar, prevenir i lluitar per l’erradicació de totes les violències masclistes. Així mateix, amb motiu del Dia Internacional de les Dones, la Diputació de Barcelona ha organitzat diferents jornades, exposicions i activitats amb l’objectiu de contribuir en la lluita feminista, donant visibilitat a les polítiques locals i internacionals feministes, que contribueixin a construir territoris més inclusius, més segurs i més equitatius.