Els serveis de consum en els plans de protecció civil
L’Oriol Contreras, responsable de l’OMIC de Vilassar de Mar i assessor jurídic de les OMIC de Premià de Mar, Calella, Canet de Mar, Arenys de Mar, Palafolls, Teia, Cardedeu, Malgrat de Mar, Castellbisbal i Montmeló, comparteix unes reflexions en relació al paper dels serveis públics de consum locals en els plans bàsics d’emergència municipal.
Els plans de protecció civil a Catalunya son eines de planificació que estableixen el funcionament i l’organització dels recursos humans i materials per millorar la resposta davant d’emergències o riscos greus.
Els municipis amb més de vint mil habitants i els que sense arribar a aquesta població tenen la consideració de turístics o els que són considerats de risc especial per la seva situació geogràfica o la seva activitat industrial han d’elaborar i aprovar plans bàsics d’emergència municipal, i és potestatiu en la resta de municipis. En aquest sentit podríem preguntar-nos si els serveis de consum, com a serveis públics, podrien integrar-se en aquests plans.
Observant l’actual Pla Procicac, trobem un apartat anomenat “mesures de protecció a la població”. No hi ha cap apartat referit a un possible servei d’assessorament posterior a la situació de risc. Per desgràcia -ho hem vist recentment a València- un cop s’assegura la protecció de les persones i posteriorment dels bens, s’ha de tornar a la normalitat l’abans possible. En el cas de València s’està demanant serveis d’advocats, d’administradors de finques, de gestors,... però d’una manera improvisada, sense cap pla orquestrat.
Es en aquest punt on penso que seria interessant que en els plans municipals existís un apartat pels serveis de consum en aquells punts a l’abast de la nostra competència: assessorament als perjudicats en el tràmit amb les asseguradores, en la relació amb les entitats bancaries (per exemple carències de les hipoteques, amb les companyies de subministrament (elèctric, gas, aigua), subvencions o altres tràmits administratius. Segurament en un cas com el de València les necessitats superarien qualsevol servei públic de consum, però en municipis més petits o en riscos de menor intensitat els nostre serveis podrien ser una primera font d’auxili que donarien tranquil·litat en moments de desesperació. Proposaria que en una primera situació de risc el servei fos ofert pel propis serveis municipals, en una situació més complexa es requeriria el recolzament de la Diputació i finalment altres institucions, associacions o estaments.
Oriol Contreras de Lequerica
OMIC de Vilassar de Mar
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.