11/07/2023 13:41 h.

Parlem clar a l'Administració pública?

Resum i vídeo de la jornada formativa amb Estrella Montolío inclosa en el cicle Converses Directives.

Acció formativa adreçada a personal de l’Administració pública per millorar la comunicació dels serveis municipals fent-la més clara, entenedora i accessible. Metodologies i eines que milloren l’eficàcia de la prestació de serveis i garanteixen la seguretat jurídica de les persones.

La Sala de l’Espai Francesca Bonnnemaison va acollir el passat 30 de maig la jornada Parlem clar a l’Administració Pública? dins les activitats de la Càtedra UB – DIBA sobre Comunicació Clara a les Administracions Públiques. Aquesta jornada s’inclou al cicle de jornades directives que organitza la Direcció de Serveis de Formació de la Diputació de Barcelona amb l’objectiu de reflexionar sobre qüestions emergents i aspectes clau que afecten a les administracions públiques.

Impartida per la Dra. Estrella Montolío Durán, Catedràtica de Llengua Espanyola de la Universitat de Barcelona i directora de la Càtedra UB – DIBA sobre comunicació clara aplicada a les administracions públiques, es va debatre sobre la millora en la comunicació dels serveis municipals quan s’adrecen directament a la ciutadania, per fer-los més clars, més entenedors y més accessibles, així com d’eines i metodologies per millorar l’eficàcia en les prestacions i accions dels serveis municipals mantenint plenament la seva garantia jurídica.

L’objectiu va ser reflexionar sobre la necessitat de transformar la complexa comunicació administrativa actual per tal d'aconseguir l'ideal de precisió, senzillesa, claredat i amabilitat en els intercanvis comunicatius, i contribuir així a apropar els organismes públics a la ciutadania.

La percepció per part de la ciutadania es centra en que a les administracions públiques es fan servir sovint textos massa llargs, amb molts elements tècnics i jurídics, que no s’adapten als perfils de les persones usuàries. Aquesta manca d’adaptació genera punts de fricció que cal abordar fent ús dels recursos necessaris per fer més compressible i clara la gestió amb les administracions públiques.

Cal orientar el coneixement generat i els esforços a realitzar per aconseguir una comunicació més accessible, fàcil i amigable amb les persones. Aquestes accions formen part de la cultura corporativa de la Diputació de Barcelona que aposta per la millora constant en l’atenció a les persones que requereixen dels recursos i dels serveis que ofereixen les administracions públiques.

L’estudi realitzat per la consultora Prodigioso Volcán sobre l’estat del llenguatge administratiu a tot l’estat va mesurar el grau de claredat dels textos generats per diferents administracions públiques. Aquest estudi conclou que el 85% dels textos analitzats no són clars i que són difícils d’entendre per a la majoria de les persones.

L’administració pública, amb lèxic propi, crea una comunitat de pràctica amb molt de poder, en termes de discurs de poder. La percepció ciutadana és de manca de claredat en les comunicacions de les administracions públiques, per aquest motiu han d’aprendre a comunicar millor i per a tothom.

Entre d’altres qüestions, la Dra. Montolío va defensar la detecció, anàlisi i millora d’aquells tràmits quotidians, però de gran abast i impacte, que són susceptibles de millorar en la seva claredat i accessibilitat. En aquest sentit, es va posar com exemple el treball engegat per l’Organisme de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona que analitza com es relacionen i interaccionen les persones amb la ORGT, així com la tasca realitzada per millorar les seves comunicacions atenent els principis i criteris de la comunicació clara.

En el següent vídeo podeu gaudir de la ponència de la Dra. Montolío sobre comunicació clara a les administracions públiques dins la jornada Parlem clar a l'Administració pública?