Curs bàsic de tècnica de l’espectacle adreçat a gestors d’espais escènics
Destinataris:
Curs amb un format pràctic, destinat a personal de gestió dels espais escènics municipals i tècnics de cultura que duen a terme tasques de programació d’espectacles d’arts escèniques i musicals. Preferentment personal dels espais escènics municipals adherits al Circuit de la Xarxa d'Espais Escènics Municipals.
Presentació:
L'objectiu general del curs és proporcionar als assistents els coneixements bàsics dels equipaments d’escenotècnia (luminotècnia, maquinària i sonorització) i dels processos de producció tècnica amb la finalitat de comprendre la seva complexitat i els seus processos de treball.
Aprofundir en el coneixement dels equips que el personal tècnic utilitza i dels seus processos de treball, permetrà establir un diàleg millor i més productiu amb col·lectiu tècnic, així com fonamentar les decisions en un millor coneixement de què hi ha en joc amb relació a la tècnica per a l’espectacle viu. L'objectiu és afavorir la integració i col·laboració entre els equips tècnics i de gestió que treballen en un mateix espai escènic.
La formació és teòrica-pràctica. S'efectuen classes-demostració amb equips i materials i muntatges pràctics a l'escenari. Les sessions es duran a terme a les aules, laboratoris i espais escènics de l'Escola Superior de Tècniques de les Arts de l'Espectacle (ESTAE) al Centre del Vallès de l'Institut del Teatre a Terrassa. Les activitats pràctiques tindran lloc a la Sala Maria Plans de Terrassa utilitzant els seus equipaments escènics i instal·lacions.
PROGRAMA AMB HORARIS
2 d'abril de 2024
(Jordi Massó i Jordi Planas)
Sessió introductòria i propedèutica. Presentació del curs.
- 10:00 a 13:30 – L'espai de representació. L'espai de representació L'edifici teatral. Evolució històrica La funció de l'edifici teatral: l'encontre de l'artista amb el seu públic. El confort del públic i el "confort" dels artistes
- 11:00- 11:30 – Pausa
- 11:30- 13:30 - Anàlisi i evolució de l'espai de representació i els equipaments escenotècnies. Visita al teatre principal de Terrassa. Els espais de l'edifici teatral. La relació públic/escena. El concepte d'escenotècnia i els elements que la componen
9 d'abril de 2024
(Jordi Planas)
- 09:00 a 11:30 – La producció tècnica. Condicions tècniques per a l’explotació d’un espectacle. Marc legal de l’activitat. La negociació de les condicions tècniques. Ràtio cost/qualitat Planificació. Gestió del temps en la producció. Fulls de ruta
- 11:30 – 12:00 - Pausa
- 12:00 a 14:30 – La gestió dels riscos a l'activitat escènica. El teatre, una activitat de risc per als treballadors i per al públic. El riscos laborals del treball tècnic a l’escenari. Les tasques a l’escenari i la seva relació amb els riscos del públic. La seguretat del públic assistent. El paper del gestor de l'espai en la prevenció dels riscos
16 d'abril de 2024
(Oriol Ibáñez)
El mòdul, dividit en dues sessions de dues hores i mitja es desenvolupa en un espai escènic, amb equips tècnics de luminotècnia. Exposa els equips i l'arquitectura dels sistemes de luminotècnia així com el processos de treball del personal tècnic de luminotècnia amb muntatges pràctics.
- 09:00 a 11:30 – Els equips i les instalꞏlacions de luminotècnia (i) La funció de la llum a l'escenari. Propietats controlables de la llum. Tipus de projectors, funcions i característiques tècniques. Classificació de les fonts de llum. Equips de regulació i control. Dimmers. Taules de control d'ilꞏluminació. Comunicació taula-dimmers i taula-projector. Xarxa DMX. Principi de funcionament, Característiques tècniques
- 11:30 – 12:00 - Pausa
- 12:00 a 14:30 – Els equips i les instalꞏlacions de luminotècnia (ii) La instalꞏlació elèctrica del teatre. Patch pannel. Línies de distribució. Tècniques bàsiques d'ilꞏluminació a l'escenari. Creació d'escenes d'ilꞏluminació i la gestió del temps. Documentació d'una ilꞏluminació. Plànols d'ilꞏluminació i quadern de llums de l'espectacle
23 d'abril de 2024
(Jaume Ferrer)
El mòdul, dividit en dues sessions de dues hores i mitja es desenvolupa en un espai escènic, amb equips tècnics de sonorització. Exposa els equips i l'arquitectura dels sistemes de sonorització així com el processos de treball del personal tècnic de so amb muntatges pràctics.
- 09:00 a 11:30 – Els equips i les instalꞏlacions de sonorització (i) Paper del so en l’espectacle. El so com a eina dramatúrgica. “Escoltar” en lloc de només “sentir”. Els equips de sonorització, principis de funcionament i característiques tècniques: Fonts sonores, processament del senyal, amplificació i difusió. El sistema de sonorització d'un espectacle o concert: Parts que el componen i la seva funció. Tasques i llocs de treball
- 11:30 – 12:00 - Pausa
- 12:00 a 14:30 – Els equips i les instalꞏlacions de sonorització (ii) Instalꞏlacions de so per a l’espectacle en viu. Protocols, processos i tècniques d’utilització d’equips de so: Manipulació i muntatge d’equips. Ajust d’equips. La mescla. La documentació del so de l'espectacle. Documentació prèvia, de treball i d’explotació de l'espectacle
30 d'abril de 2024
(Jordi Massó)
Dividit en dues sessions de dues hores i mitja, el mòdul es desenvolupa al laboratori de maquinària, amb equips tècnics de maquinària. Exposa els equips i les instalꞏlacions de la maquinària així com el processos de treball de la maquinària escènica amb muntatges pràctics.
- 09:00 a 11:30 – Els equips i les instalꞏlacions de la maquinària escènica (i) La funció del maquinista d’escena dins de la dramatúrgia de les arts escèniques. Geografia de l'espai escènic i equips de tramoia El teatre a la italiana. Equips i instalꞏlacions de maquinària en l'escenari tradicional. Els cortinatges escènics: les obertures dels telons de boca i els seus mecanismes. La càmera negra i les seves funcions. Ciclorames, panorames i tuls. Equips de suspensió i elevació en escenaris
- 11:30 – 12:00 - Pausa
- 12:00 a 14:30 – Els equips i les instalꞏlacions de la maquinària escènica (ii) Els elements escenogràfics segons la seva funció i posició a l’escenari i segons la seva Elements de repertori tarimes i trossos d'alumini. Implantació dels decorats. Anàlisi dels condicionants. L'espai escènic i les necessitats del joc escenotècnic. Visuals i aforades. Planificació del muntatge
7 de maig de 2024
(Aleix Soler i Oriol Ibáñez)
Sessió basada en la realització simultània de dos tallers pràctics amb l'objectiu de comprendre la natura i necessitat de la informació de la documentació tècnica d'un espectacle, com a eina d'informació i comunicació.
- 09:00 a 11:30 – La documentació tècnica (i) Els assistents es divideixen en dos equips de treball en espais separats. A partir d’un supòsit pràctic convenientment caracteritzat: documentar el muntatge d’un microespectacle, estructurant la fitxa tècnica. Realitzar el muntatge i representacions d’un microespectacle a partir de la documentació lliurada per un altre equip.
- 11:30 – 12:00 - Pausa
- 12:00 a 14:30 – La documentació tècnica (ii) Documentar el quadern de funció i de muntatge d’un microespectacle. Debat i treball en grup: detecció d'assoliments i mancances. Model d'estructuració d'una fitxa tècnica i quadern de funció. Organització de la informació. Nivells i destinataris. Estructura completa de la fitxa tècnica del teatre i de l'espectacle
16 de maig de 2024
(Aleix Soler i Oriol Ibáñez)
Taller pràctic en format intensiu en què es realitza tot el procés tècnic de muntatge escènic, assajos, representació i desmuntatge d'un espectacle de deu minuts de durada, especialment concebut com a exercici d'aplicació i posada en pràctica dels procediments de l'escenotècnia.
- 09:00 a 11:30 – Taller d'escenotècnia (i) A partir d’un supòsit pràctic convenientment caracteritzat, realitzar el muntatge d’un espectacle exercint els tasques pròpies de les professions tècniques: preparació de l’espai de representació. I muntatges (ilꞏluminació, so, maquinària escènica, utileria i videoprojeccions)
- 11:30 – 12:00 - Pausa
- 12:00 a 13:30 – Taller d'escenotècnia (ii) Enfocs i ilꞏluminació. Enregistrament de les memòries d’ilꞏluminació. Assajos de so i de maquinària
- 13:30 – 15:00 – Pausa dinar
- 15:00 a 17:30 – Taller d'escenotècnia (iii) Assajos tècnics de conjunt. Funcions del regidor. La “passada” i la representació. Execució tècnica. El desmuntatge
PONENTS
Aleix Soler Castañé
Director i professor de l’especialitat de so de l’Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona i la Fundació Politècnica de Catalunya (Universitat Politècnica). Enginyer Tècnic Industrial, Especialitat Electrònica Industrial. Bachelor of Engineering, Sound Broadcast Engineering. Graduat en Art Dramàtic, especialitat escenografia. Tècnic de so per a l’espectacle en viu i televisió.
Jordi Massó Soler
Maquinista i director tècnic. Ha treballat en nombrosos projectes i teatres tant en l'àmbit nacional com internacional. Professor i coordinador de l'especialitat de Maquinària Escènica de l'Escola Superior de Tècniques de les Arts de l'Espectacle (ESTAE) de l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona i la
Fundació Politècnica de Catalunya (Universitat Politècnica de Catalunya). Tècnic Superior en prevenció de riscos laborals. Graduat en Art Dramàtic, especialitat Escenografia.
Jordi Planas Vandrell
Titulat “Directeur Technique des Entreprises de Spectacle Vivant“ (ISTS). Màster “Sciences de la culture et la Comunicaction. Métiers de la Culture, option Directeur Technique” (Univ. Avignon- Vaucluse). Graduat en Art Dramàtic, especialitat escenografia. Tècnic Superior en Prevenció de Riscos Laborals. Professor de l’Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle de l’Institut del Teatre i la Fundació Politècnica de Catalunya (Universitat Politècnica). Ha treballat com a Director Tècnic i també com a luminotècnic i ilꞏluminador en diversos teatres i companyies (Teatre Nacional de Catalunya, Gran Teatre del Liceu, Centre Dramàtic de la Generalitat entre d'altres). Realitza tasques de consultoria escènica.
Oriol Ibañez Fauquer
Tècnic de les arts de l’espectacle especialitat en Luminotècnia per l’ESTAE (Escola Superior de Tècniques de les Arts de l’Espectacle de l’Institut del Teatre i la Universitat Politècnica de
Catalunya). Tècnic superior en Realització d’Audiovisuals i Espectacles a l’EMAV (Escola de Mitjans Audiovisuals de Barcelona). Professor de l’especialitat de luminotècnia de l'Escola Superior
de Tècniques de les Arts de l'Espectacle (ESTAE) de l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona i la Fundació Politècnica de Catalunya (Universitat Politècnica de Catalunya). La seva trajectòria laboral és ben extensa. Treballa amb nombroses companyies de dansa, música i teatre com a tècnic de gira, també ha treballat com a tècnic en nombrosos teatres de Catalunya i forma part d’equips de direcció tècnica de reconeguts festivals.
Jaume Ferrer Muñoz
Graduat a l’ESTAE (Institut del Teatre i UPC) en Tècniques de les Arts de l’Espectacle en l'especialitat de so. Estudiant de Grau Multimèdia a la UOC i la UPC. Tècnic de so, locutor professional i dissenyador gràfic. Professor de l'especialitat de So de l'Escola Superior de Tècniques de les Arts de l'Espectacle (ESTAE) de l'Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona i la Fundació Politècnica de Catalunya (Universitat Politècnica de Catalunya). Ha treballat com a responsable del departament Audiovisual del Teatre Kursaal de Manresa durant més de 17 anys. Actualment, com a freelance ha engegat un projecte personal de creació de continguts audiovisuals amb la directora de cinema Isabel Casanova, amb qui ha realitzat diferent projectes, fent tasques de captació de so directe, enregistrament de locucions publicitaries, creació de grafisme i animacions VFX, postproducció d’àudio, o disseny de so. Com a locutor treballa regularment amb empreses i entitats de reconegut prestigi com: RAC1, CCRTV (TV3), TV d’Andorra, Fundació La Pedrera, Patrimoni Nacional, CaixaBank, Endesa, Ecoembes, Generalitat de Catalunya, i Museu Thyssen.
(PREINSCRIPCIONS TANCADES)