Producció de melmelades a Cornellà
El passat 20 d'octubre a la jornada de posada en marxa del curs 2022-23 vam conèixer de primera mà les experiències innovadores de tres cooperatives per elaborar productes ambientalment més sostenibles. També vam sentir les reflexions i les propostes de Marta Camps de la professora de BAU, Centre Universitari de Disseny, sobre la creativitat i com cal acompanyar-la.
Tot seguit us en resumim les principals aportacions.
El paper de la creativitat en la pràctica educativa i com s'han d'acompanyar els processos creatius
En un moment en què els nombrosos reptes actuals fan créixer la incertesa en la nostra societat i en les nostres aules, Marta Camps ens convida a viure-ho com una gran oportunitat i no pas com una amenaça.
També reivindica la creativitat com una eina clau de la pràctica educativa, que permet acollir la incertesa des d’aquesta perspectiva i adaptar-se al canvi, per promoure la transformació social.
Per poder ensenyar creativitat a l’alumnat és necessari que el professorat sigui conscient de la seva creativitat i que no caigui en mites i trampes molt esteses.
Per fer-ho, és necessari tenir present que:
Com s’ensenya, s’aprèn o s’acompanya un procés creatiu?
Marta Camps proposa centrar-se en quatre eixos per impulsar la creativitat en l’alumnat:
Us convidem a escoltar la seva ponència
Compartim amb vosaltres més idees concretes per acompanyar processos creatius a:
Les experiències del territori
A la jornada es van presentar les experiències de tres cooperatives de Ripollet i de Cornellà del curs 2021-22.
A Cornellà, la iniciativa va començar a l’escola. A partir de la proposta d’un alumne i de l’interès i l’experiència de l’escola per treballar aspectes d’educació alimentària, la cooperativa de l’Escola Anselm Clavé va elaborar una melmelada per vendre-la al mercat municipal amb el suport de diferents professionals i entitats.
A Ripollet, l’Ajuntament va implicar empreses del polígon industrial del municipi, que cedeixen excedents de la seva producció i que serveixen matèries primeres a a les cooperatives. També han incorporat un servei de ciclologística, que reparteix excedents entre les escoles.
Podeu conèixer amb detall l’experiència de la cooperativa de Cornellà a la notícia de butlletí anterior i la de Ripollet al vídeo de la fase de producció.
A més, podreu descobrir els principals aprenentatges extrets pels tècnics i tècniques municipals i per les mestres de les escoles a l'enregistrament de la taula rodona.
Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #13 - Curs 2022-2023- novembre
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817