Competències municipals
Es troben recollides en el Reial Decret 487/2022, pel qual s'estableixen els criteris sanitaris de prevenció i control de legionel·losi i el Decret 352/2004, de 27 de juliol pel qual s'estableixen les condicions higienicosanitàries per a la prevenció i el control de la legionel·losi.
Podem diferenciar dos àmbits competencials:
- Com a titular d'instal·lacions:
- Establiment del pla de prevenció i control de legionel·la (PPCL), adaptat a les particularitats i característiques de la instal·lació o del pla sanitàri front la legionel·la, recomanat per a les instal·lacions més complexes.
El pla de prevenció i control de legionel·la ha de constar com a mínim de:
- Diagnòstic inicial amb la descripció detallada d'aquesta incloent dades tècniques i de funcionament, disseny i ubicació, plànol o esquema de funcionament hidràulic actualitzat, identificació dels punts de presa de mostra i de possible emissió d'aerosols.
- Descripció dels programes de manteniment i revisió de la instal·lació i equips amb assignació de responsabilitats; programa de neteja i desinfecció de la instal·lació i de tractament de l'aigua, en cas necessari; programa de mostreig i anàlisi de l’aigua; i programa de formació del personal d'acord amb les característiques de la instal·lació i d'acord amb les funcions assignades als operaris.
- Documentació i registres de les activitats i controls dels programes, resultats, incidències i mesures correctores.
El Pla de Sanitari davant de legionel·la:
Aquest pla es recomana per a les instal·lacions prioritàries definides a l'art. 2.11 del RD 487/22 (les freqüentades per persones d'especial vulnerabilitat: centres sanitaris, sociosanitaris i penitenciaris). El pla s'ha de basar en l'avaluació del risc i constarà dels aspectes següents:
- Avaluació del risc: identificació dels perills, priorització dels riscos, determinació dels punts crítics i descripció de les mesures correctores amb verificació de la seva eficàcia.
- Mesures de control i verificació
- Gestió i comunicació
- Avaluació continuada del pla sanitari
- Com autoritat sanitària competent l’administració competent en les pot dur a terme les següents activitats de control:
- Elaborar directrius en el seu àmbit competencial sobre l’aplicació del RD
- Revisar la documentació del PPCL de la instal·lació o, si escau, auditar el PSL.
- Controlar oficialment el correcte compliment del RD amb la inspecció d’instal·lacions i el control de paràmetres o qualsevol altra comprovació que es consideri oportuna, inclosa la presa de mostres d'aigua que es realitzarà segons el que disposa l'annex VI, i les seves anàlisis segons l'annex VII.
- Dictar les mesures per corregir, prevenir o minimitzar el risc.
- Establir el cens d'empreses amb torres de refrigeració i condensadors evaporatius (art. 4 del Decret 352/2004).
- Col·laborar amb el Departament de Salut en cas de brot epidèmic.
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.