Turisme - 14/11/2017 13:58 h. - Susana Burgos

El Maresme, la comarca amb més viatgers de la demarcació, amb 1,2 milions

Segons dades de l’Informe sobre “Activitat turística de la Destinació Barcelona”, elaborat per Turisme de la Diputació de Barcelona i que recull dades de l’any 2016, el Maresme, amb 1,2 milions de viatgers, va ser la comarca de la demarcació (menys el Barcelonès) amb major número de viatgers i per tant, la comarca amb més volum d’activitat turística, seguida del Baix Llobregat (poc més d’1 milió). També, després del Barcelonès (78,6 %), és la comarca, el 2016, amb l’ocupació per habitació més elevada, amb un 75%. 

D’altra banda, aquest 2016, la comarca ha augmentat molt lleugerament l’oferta de places a hotels (0,3 %) i han aflorat un gran volum de places d’habitatges d’ús turístic (44,0 %). Pel que respecta als càmpings, l’oferta disminueix en un 0,2 % (18.876 places). Hi ha un augment dels turistes allotjats en hotels, en un 13 % (125.907 turistes), i dels turistes allotjats en càmpings, en un 3,3 % (8.133 turistes).

Pel que fa als indicadors de demanda al Maresme presenten resultats negatius en la tipologia de càmpings, amb una reducció de pernoctacions del 2,9 %, que en nombres absoluts són 20.908 nits. Pel que fa a les pernoctacions hoteleres augmenten un 8,7%, que en nombres absoluts són 422.477 nits.

El turista de la comarca del Maresme és un home (58,2 %) de 47,4 anys d’edat mitjana. Els turistes entre 25 i 34 són un 14,0 % del total (1,7 anys per sobre de la mitjana de la demarcació); els de 35 a 44 són un 23,1 %; els de 45 a 54 un 20,5 %; els de 55 a 64 un 17,8 %, i els de 65 i més un 16,9 %.

Més turistes internacionals

Pel que fa al seu lloc de residència, destaquen els estrangers per sobre dels turistes domèstics, sent els internacionals un 56,6 % del total, mentre que el nacional es redueix a un 41,2 % sobre el total. Aquestes dades fan de la comarca del Maresme la més internacional de l’entorn de Barcelona. Pel que fa a les nacionalitats, el 40 % és espanyola, però destaca el 18,3 % que tenen nacionalitat anglesa i el 12,1 % francesa.

La despesa a la comarca no és superior a la de la demarcació, ni en el cost de l’allotjament, que se situa en 36,1 €, ni en la despesa durant l’estada, 29,4 €. S’ha de destacar que la despesa en allotjament augmenta un 12 % respecte de l’any anterior.

El Maresme es caracteritza per ser una destinació familiar i de sol i platja. D’aquesta manera, la meitat dels turistes que visiten la destinació ho fan acompanyats de la seva família, ja sigui amb la parella (41,1 %) o amb els fills (33,5 %) i estan principalment motivats per gaudir de vacances i/o oci (92,3 %).

 El transport utilitzat per arribar a la destinació és majoritàriament el cotxe o moto propi (40,4 %), que és la modalitat que més decreix (–13,9 pp), i el segueix l’avió que representa un 36,4 % del total.

Pel que fa a l’allotjament, el 79,4 % trien l’hotel com a tipologia d’establiment d’estada, seguit del càmping, 13,1 %. Aquests percentatges estan, salvant les distàncies, bastant en concordança amb el repartiment de la seva estructura turística (54 % hotels i 31 % càmpings).

Gairebé 7 dies, d’estada mitjana al Maresme

Respecte del nombre de nits que els turistes estan a la destinació, el Maresme obté l’estada mitjana més elevada de tot l’entorn de Barcelona amb 6,9 nits, mentre que la mitjana de l’entorn de Barcelona se situa en les 4,9 nits. Així, els percentatges més elevats se situen en les respostes de 6 a 10 nits (39,4 %) i d’11 a 28 nits (18,1 %). No obstant això, l’estada mitjana a la comarca s’ha reduït –0,3 pp respecte al 2015.

Respecte a la repetició, el 54 % dels visitants és la primera vegada que visiten la comarca, però el 26 % ho fan per quarta vegada o més. La mitjana de visites se situa en 3,4.

Les fonts d’informació més utilitzades pels turistes que han visitat el Maresme han estat, com en la majoria de comarques, Internet, les xarxes socials i els blogs, en primer lloc, amb 54,3 %; el segueix la recomanació de família, amics i coneguts amb 19,1 % i les agències de viatges i operadors turístics, amb 17,2 %. Cal destacar aquest pes de les agències de viatge i els operadors turístics a la comarca ja que és la més elevada de tot l’entorn de Barcelona i evidencia un fort pes dels viatges d’estrangers amb paquet turístics per gaudir de la Costa de Barcelona.

Dels ítems de valoració de la destinació destaquen el caràcter i l’amabilitat de la gent amb 8,4 punts (en escala de 0 a 10), seguit de la seguretat ciutadana i l’allotjament amb un 8,4 i 8,3, respectivament. La valoració global se situa en el 8,2, puntuació idèntica a la mitjana obtinguda per l’entorn de Barcelona.

Dades comarques barcelonines

En global, l’entorn de Barcelona (comarques de Barcelona menys el Barcelonès) va rebre durant el 2016 un total de 4.704.308 viatgers, dels quals, el 83,2 % es van allotjar en establiments hotelers, el 14,4 % ho va fer en càmpings i només el 2,4 % en establiments de turisme rural. El nombre de viatgers que van visitar les comarques barcelonines ha crescut més d’un 16 % respecte del 2015, sobrepassant els 4,7 milions de turistes. Pel que respecta a les pernoctacions, l’entorn de Barcelona ha registrat aquest 2016 un volum de 13.552.213 nits, amb un augment del 7,3% respecte el 2015.

Per comarques, el Maresme és la comarca de l’entorn de Barcelona amb major nombre de viatgers el 2016 (1,2 milions), seguida del Baix Llobregat (poc més d’1 milió). A major distància es troben el Vallès Occidental (517 mil), el Garraf (374 mil), el Vallès Oriental (278 mil) i el Berguedà (137 mil). Amb menys de 100 mil viatgers, es troben les comarques d’Osona (51 mil) i l’Alt Penedès (12 mil). De les comarques restants: Anoia, Bages, i Moianès no hi ha dades per a l’any 2016, tot i que s’estima que han rebut conjuntament uns 250 mil viatgers.

L’Informe anual de l’activitat turística a la Destinació Barcelona 2017 és el principal recull anual dels indicadors de turisme a la demarcació, realitzat pel Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona. Les principals novetats d’aquesta edició són, per una banda, la incorporació de les noves tipologies d’allotjament en l’oferta turística (apartaments turístics i habitatges d’ús turístic), que permet realitzar una anàlisi de l’estructura de l’allotjament molt més realista; i per altra banda, l’ampliació de l’apartat de l’estudi del turista amb un major nombre de variables per tal de conèixer millor el seu comportament quan visita la nostra destinació.

<< Tornar al llistat de notes de premsa

Desitgeu rebre les notes de premsa a la vostra adreça electrònica? Subscriviu-vos-hi

Cedim les imatges (vídeo i fotografies) als mitjans de comunicació que vulguin fer-ne ús, sempre que se'n citi la font i exclusivament per a contextualitzar aquesta notícia.