Ombres de pell

Coincidència insòlita

Museu Abelló. Fundació Municipal d'Art
Mollet del Vallès, del 29 de març al 28 de juny de 2009

Museu de l'Art de la Pell
Vic, de l'1 de juliol al 30 de setembre de 2009

El teatre d'ombres indonesi o wayang kulit és un espectacle que compagina teatre, càntics, música i gestualització codificada. El seu origen és religiós i es remunta al segle XI: en un principi com a culte als avantpassats, vinculat a l'hinduisme, feia reviure històries dels esperits o mites d'herois i déus. El creador d'aquestes figures és un artesà i sacerdot, el dalang, que fa a la vegada d'actor i director de la representació. Les històries transmeses oralment, com el Ramayana i el Mahabarata, són les més representades, però per la seva extensa durada, només se n'expliquen passatges escollits.

Nom: Figura del teatre d'ombres
Procedència: Indonèsia
Tècnica: pell crua de búfal policromada i calada
Dimensions: 67 x 75 cm
Cronologia: probablement s.XX
Número d'inventari: 68

Museu Abelló. Fundació Municipal d'Art

Nom: Figura del teatre d'ombres
Procedència: Indonèsia
Tècnica: pell crua de búfal retallada i calada.
Dimensions: 50 x 25 cm
Cronologia: probablement s.XX
Número d'inventari: 1053

Museu de l'Art de la Pell. Col·lecció A. Colomer Munmany

 

A part d'un prolífic pintor, Joan Abelló (Mollet del Vallès, 1922 - Barcelona, 2008) va ser un gran col·leccionista. Fruit d'aquesta passió pel col·leccionisme, la Fundació Municipal Joan Abelló disposa d'un gran nombre d'objectes, procedents dels molts indrets on Abelló va viatjar. Així és com aquesta figura del teatre d'ombres indonesi va arribar a Mollet. Igual que la resta de figures procedents de Java, aquesta es caracteritza per ser una titella plana, per estar representada de perfil, per tenir només els braços articulats i per portar els cabells recollits en forma de cua de gamba. A més a més, destaquen també els ulls allargats i el nas llarg i punxegut, característiques típiques dels personatges refinats. Estan decorats amb complexes incisions i colors i porten joies diverses tant en els braços com als turmells. Aquesta figura reprodueix una imatge masculina i porta pantalons, la qual cosa ens pot fer pensar que podria tractar-se d'un déu. D'altra banda, el fet que tingui la cara vermella ens podria indicar que és un guerrer.

Dins l'extensa col·lecció de figures de teatre d'ombres asiàtiques del Museu de l'Art de la Pell de Vic (Xina, Tailàndia, Índia), destaquen les figures estilitzades del teatre de Java. A diferència de la primera, aquesta representa un personatge malèvol, pels seus ulls rodons i nas arrodonit; i es pot apreciar la pell sense pintar. El dalang se serveix de pell crua (kulit, pell) de boví, per al suport de la figura. No és una pell adobada, sinó assecada i polida, que té un aspecte translúcid. Les figures normalment es retallen amb un cisell i es pinten. Això és degut a què, en origen, les històries s'explicaven a través de dibuixos pintats en pergamins; en aquest cas no està policromada i es perden els codis cromàtics per identificar ben bé el personatge. De la banya de l'animal provenen els pals que subjecten les figures. Així, a Indonèsia, s'articulen de les espatlles en amunt, però, no cal dir-ho, la perícia del dalang fa que tinguin més moviment del que sembla.


Figures del teatre d'ombres javanès (Indonèsia)