16/12/2024 10:13 h.

Benestar emocional i educació, una prioritat de la Diputació de Barcelona

Comparteix

En els darrers anys, des de l’àmbit educatiu, s’ha evidenciat la necessitat d’adoptar un enfocament integral que prioritzi el benestar emocional de les persones, ja que aquest aspecte contribueix a l’aprenentatge efectiu i, alhora, és un factor clau en la creació de solucions davant les incerteses de la societat actual.

Atès que les emocions influeixen i regulen altres dimensions personals (física, mental, social i espiritual), és essencial disposar d’eines que permetin conèixer-les i governar-les per aconseguir un desenvolupament harmònic.

Davant d’aquest escenari, el benestar emocional s’ha convertit en una de les prioritats del mandat 2024-2027 de l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona. Aquesta aposta es tradueix en diverses iniciatives que no només persegueixen gestionar les emocions des de diferents abordatges, sinó que també tenen la voluntat de potenciar i posar en valor el paper de l’educació en el benestar emocional per si mateixa, amb especial atenció a col·lectius clau com són la família, els adolescents i la comunitat de docents.

És el cas del programa Cultura Emprenedora a l’Escola (CuEmE), adreçat al cicle superior d’educació primària, que aquest any ha decidit centrar la seva temàtica en el benestar emocional per tal que els estudiants adquireixin, més enllà d’habilitats per emprendre, coneixements per identificar i gestionar les seves emocions que afavoreixin la seva capacitat d’adaptació i resiliència davant els reptes del seu entorn.

També disposem de xerrades per a famílies amb nadons i primera infància que aporten coneixements pràctics i estratègies als progenitors per millorar la seva relació amb els fills i per fomentar un entorn familiar positiu. L’objectiu és proporcionar-los eines que els ajudin a gestionar les emocions dels seus fills.

Cal destacar una de les principals novetats d’aquest mandat: és el nou recurs material Benestar emocional per a l’aprenentatge amb el qual ens adrecem a l’alumnat de 1r d’ESO amb l’objectiu de proporcionar-los eines i recursos per millorar el seu benestar emocional. Aquest projecte se centra fonamentalment en l’autoconeixement i el respecte cap a un mateix, així com en el coneixement i el respecte cap als altres.

L’Àrea d’Educació també posa a disposició dels ens locals diversos materials de coneixement, com els materials que recullen el coneixement compartit al Fòrum Local d’Educació recentment celebrat, «Educació i benestar emocional: què podem fer des del món local?», la col·lecció Destil·lats, que proporciona eines per a la gestió emocional en escoles d’educació especial, escoles bressol i altres centres educatius. O les càpsules formatives en vídeo, com «Eines d’autoregulació emocional per a joves en situacions d’estrès» i «Una mirada a la gestió de les emocions», que aporten estratègies per a la regulació emocional.

En aquest marc de generació de coneixement s’estan desplegant diferents projectes, com l’elaboració d’un marc de treball sobre la implantació de la figura dels Coordinadors de coeducació, convivència i benestar als centres educatius municipals. A més dels projectes concrets, la mirada sobre el benestar emocional travessa moltes de les accions que duen a terme les Xarxes d’Escoles Municipals (XEM), com, per exemple, l’espai de reflexió sobre el rol de l’educadora de bressol i el protocol d’acollida als nous docents de les escoles municipals d’educació especial.

Finalment, l’Àrea d’Educació de la Diputació de Barcelona dona suport econòmic als projectes municipals que promouen el benestar socioeducatiu, recopilant experiències inspiradores per a d’altres ens locals. Aquest suport assegura la continuïtat d’accions que enforteixen el desenvolupament emocional i educatiu a llarg termini, contribuint a la construcció d’una societat més resilient i equilibrada.