Els serveis de consum en els plans de protecció civil
L’Oriol Contreras, responsable de l’OMIC de Vilassar de Mar i assessor jurídic de les OMIC de Premià de Mar, Calella, Canet de Mar, Arenys de Mar, Palafolls, Teia, Cardedeu, Malgrat de Mar, Castellbisbal i Montmeló, comparteix unes reflexions en relació al paper dels serveis públics de consum locals en els plans bàsics d’emergència municipal.
Els plans de protecció civil a Catalunya son eines de planificació que estableixen el funcionament i l’organització dels recursos humans i materials per millorar la resposta davant d’emergències o riscos greus.
Els municipis amb més de vint mil habitants i els que sense arribar a aquesta població tenen la consideració de turístics o els que són considerats de risc especial per la seva situació geogràfica o la seva activitat industrial han d’elaborar i aprovar plans bàsics d’emergència municipal, i és potestatiu en la resta de municipis. En aquest sentit podríem preguntar-nos si els serveis de consum, com a serveis públics, podrien integrar-se en aquests plans.
Observant l’actual Pla Procicac, trobem un apartat anomenat “mesures de protecció a la població”. No hi ha cap apartat referit a un possible servei d’assessorament posterior a la situació de risc. Per desgràcia -ho hem vist recentment a València- un cop s’assegura la protecció de les persones i posteriorment dels bens, s’ha de tornar a la normalitat l’abans possible. En el cas de València s’està demanant serveis d’advocats, d’administradors de finques, de gestors,... però d’una manera improvisada, sense cap pla orquestrat.
Es en aquest punt on penso que seria interessant que en els plans municipals existís un apartat pels serveis de consum en aquells punts a l’abast de la nostra competència: assessorament als perjudicats en el tràmit amb les asseguradores, en la relació amb les entitats bancaries (per exemple carències de les hipoteques, amb les companyies de subministrament (elèctric, gas, aigua), subvencions o altres tràmits administratius. Segurament en un cas com el de València les necessitats superarien qualsevol servei públic de consum, però en municipis més petits o en riscos de menor intensitat els nostre serveis podrien ser una primera font d’auxili que donarien tranquil·litat en moments de desesperació. Proposaria que en una primera situació de risc el servei fos ofert pel propis serveis municipals, en una situació més complexa es requeriria el recolzament de la Diputació i finalment altres institucions, associacions o estaments.
Oriol Contreras de Lequerica
OMIC de Vilassar de Mar
Your privacy is our priority
To protect your privacy, before continuing we want to make sure that you know that, both we and our collaborators, use some “cookies” on the website to facilitate its use:
- Own and third party for statistical purposes, with which no user information is collected nor access IP addresses are recorded.
- Our own and third parties to guarantee basic functioning, such as the user session, and personalization aspects, such as the language of our pages.
We save the acceptance of cookies for 30 days to improve the browsing experience. Remember that you can delete cookies from your browser at any time. - From third parties to show you information from our social networks, such as Facebook, X, YouTube, etc. By accessing these websites you can decide whether or not you accept their privacy and cookie policies.