21/06/2024 14:32 h.

Tráfico de Libros: piano i llibres de segona mà per dinamitzar el comerç de proximitat

Comparteix


 

Breu introducció
La soledat no desitjada és un fet que cada dia es dona més a la nostra societat, especialment a les grans ciutats i entre la població de més edat. 
Les grans aglomeracions urbanes esdevenen impersonals: poca gent es coneix i s’està perdent l’esperit de barri que hi havia fa dècades. A més, bona part del veïnat de sempre ha marxat i els comerços de tota la vida ja no hi són o han canviat d’activitat.
 

Paral·lelament, a les ciutats hi ha més gent de pas que mai, molta població flotant, individualisme creixent i desconfiança de l’altre... Factors que afecten especialment la qualitat de vida de la gent gran, que se sent sola sense voler-ho. I la soledat no desitjada pot ser molt difícil de gestionar. 

Una vegada més, el comerç de proximitat pot exercir el seu rol socialitzador i cohesionador de la vida del barri, i ajudar la persona emprenedora que sigui sensible a aquesta problemàtica a revertir la situació. 
 

Una llibreria solidària

Sensible a aquest fet sociològic, una jove emprenedora va decidir aportar la seva iniciativa i la seva tenacitat per lluitar contra la soledat no desitjada, tot contribuint a l’economia circular i a la dinamització comercial del barri. També volia posar la lectura i la cultura a l’abast de tothom, especialment de la gent gran. 

Així va néixer la idea de crear un espai gratuït, obert a tothom, on es pogués anar a passar llargues estones, fins a tardes senceres, sense tenir cap obligació de consumir: una llibreria de llibres de segona mà.

Es va situar en el barri madrileny de Lavapiés. Un barri popular, cèntric, on encara viu molta gent gran veïna del barri de tota la vida i que, pels motius abans esmentats, està quedant desubicada en un espai que sempre ha considerat com a seu. 

La jove emprenedora volia una llibreria solidària, és a dir, gratuïta per a qui no pogués pagar un llibre de segona mà. Per això va decidir que la gent gran gaudiria d’un servei de préstec gratuït durant tot el temps que necessités per llegir el llibre. La resta pagaria el preu d’un llibre de segona mà. Tothom podria consultar els llibres al local comercial mateix sense límit de temps, un local que tindria una funció doble: llibreria i biblioteca. 

Així es va crear la llibreria Tráfico de Libros, que amb el pas del temps ha esdevingut un lloc de trobada de gent de totes les edats, principalment gent gran. Hi van a passar la tarda, a fer amics, a xerrar una estona... sense cap obligació de consumir res. 
La creadora de la llibreria, gran lectora, aconsella la seva clientela sobre els llibres que els poden interessar més, i els motiva a la lectura i al coneixement. 

Els llibres de segona mà que proposa la llibreria estan en general descatalogats i són d’ocasió. Qui ho vulgui pot encarregar llibres i la propietària els busca. També té venda per Internet. 

I un piano

Tanmateix, feia falta algun altre element per dinamitzar la llibreria, atraure més públic i fer-la més amena i dinàmica. Un piano faria aquesta funció.

La jove emprenedora va posar un piano dins de la llibreria, a disposició de qui el volgués tocar. És gratuït. Qui vulgui, entra i toca el piano l’estona que li vingui de gust. S’ha creat així un espai musical obert a tothom per aprendre a tocar-lo i assajar, atès que molta gent no té espai o mitjans per posar-ne un a casa.

El piano atreu concertistes, artistes i professors de música que donen classes per aprendre a tocar-lo, o el toquen gratuïtament. Molta gent toca el piano per plaer, altres reben lliçons o en donen. El piano està constantment actiu i actua de reclam.

De retruc, la llibreria ha esdevingut un lloc on escoltar música. Un lloc tranquil i generós on passar llargues estones, llegir, consultar llibres, escoltar música i fer amics. I una biblioteca on consultar sense pagar. 

Tot plegat ha creat una combinació de música i llibres en un ambient inèdit on interactua gent de totes les generacions. Qui entra pel piano descobreix els llibres, qui entra pels llibres descobreix el piano i la possibilitat d’aprendre a tocar-lo. 

Les persones grans venen de vegades amb els nets. Diuen que és millor que una biblioteca, perquè és més acollidor i es pot parlar sense molestar. S’ha creat un lloc convivencial que ha regenerat la vida social del barri de Lavapiés. 
Al local té un gran paper la seva creadora, que ha aconseguit instaurar un ambient acollidor, familiar i agradable on tothom es troba a gust. 

El resultat

La jove emprenedora ha assolit amb èxit els objectius de dinamitzar el barri des del punt de vista comercial, i de fomentar la lectura i la cultura. Ha creat un espai de trobada per a totes les generacions i està vencent la soledat que patia part de la població de més edat.  
D’altra banda, al local acudeixen també persones en situació de marginalitat, que s’estan aficionant a la lectura i han trobat un lloc on no se senten jutjades. Posant la lectura i la cultura a l’abast de tothom, ha creat un lloc de trobada solidari, creatiu i sempre animat.

Ara també acut a la llibreria gent de fora del barri. Ha tingut repercussió a les xarxes socials i hi va gent a conèixer aquesta experiència innovadora. Fa de pol d’atracció al barri, que disposa, a més, d’una àmplia gamma de llocs on anar de copes i prendre alguna cosa. 
Amb tanta activitat, a poc a poc ha esdevingut un petit centre cultural obert a tothom. Per ser més operatiu i facilitar l’accés a tota la clientela, obre bona part del cap de setmana i té el dilluns com a dia de descans. 
Econòmicament, compleix l’expectativa de tot negoci, ja que permet que la propietària en tregui un rendiment econòmic suficient i satisfactori. 

Fàcilment extrapolable

Qualsevol barri de qualsevol ciutat o petit municipi pot extrapolar aquesta experiència. Només cal disposar d’un local, que pot ser d’aportació municipal o privada. Llibres de segona mà que es poden trobar disponibles a totes les llars, a mercats de segona mà o a biblioteques que vulguin renovar l’estoc de llibres. S’hi poden incloure donacions nacionals i internacionals. Sempre inculcant la cultura que un llibre no es llença; el que no interessa una persona pot interessar-ne una altra. 

És importantíssim tenir un element dinamitzador que actuï de reclam i de centre d’interès: un piano? I un lloc on escoltar música, escriure, dibuixar... un espai de ludoteca de segona mà... Són moltes les iniciatives que es poden dur a terme. Es tracta de reinventar l’espai comercial perquè torni a omplir els carrers dels nuclis urbans de vida social i d’activitat econòmica.