Cultura digital. Implementació en les polítiques culturals

Comparteix
23/05/2023 - 25/05/2023 10:00 - 12:00 +34934022565 oerc.formacio@diba.cat

Videoformació (plataforma ZOOM)

La cultura digital és present a tots els serveis de cultura i també a les polítiques culturals que s’adrecen a la ciutadania. Però la cultura digital va més enllà d’un maquinari i d’un programari, ja que requereix un canvi de visió i una sèrie d’estratègies que han d’estar en el moll de l’os de les nostres organitzacions. La pregunta clau és com es pot impulsar la cultura digital des dels departaments de cultura dels municipis. I també què pot fer i ha de fer un ajuntament en aquest món de la informació i el coneixement. La cultura digital requereix saber quins serveis donem, quin desplegament fem de les nostres accions i com ens comuniquen de manera fluïda amb les ciutadans. Analitzar tots aquests punts implica tenir, en primer lloc, una estratègia municipal en el camp de la cultura que contribueixi a tenir una ciutadania competent des del punt de vista digital, la qual cosa ha de trencar les barreres i desigualtats en aquest àmbit.

Les polítiques culturals han de treballar de valent per garantir l’accés universal a la cultura. Cultura digital, per tant, inclou un ampli ventall de conceptes, des del món de l’Smart fins a la intel·ligència artificial, tot abastant l’experimentació i la incorporació de tecnologies digitals a l’experiència de visita. Aquest curs vol contribuir a pensar i desenvolupar línies de treball des de la planificació, l’observació i l’avaluació del que fem en aquest àmbit, sense oblidar la infraestructura, la connectivitat, l’extensió a Internet dels continguts i els programes artístics culturals i patrimonials, així com la comunicació en general.

 

Programa

 

23 de maig

  • 10:00 - 12:00 h: El futur de la cultura digital en la nostra societat. Definició i implicacions. Pep Salazar, director d’Offf Barcelona


25 de maig

  • 10:00 - 11:00 h: Implementant la cultura digital als municipis. Marc Hernández, director de La Tempesta     
  • 11:00 - 12:00 h: El projecte d’Art Digital. Cicle d’Arts Digitals de Vic. Xavier Mingo, cap de l’Àrea de Cultura i Museus de l’ajuntament de Vic

 

Docents

 

Pep Salazar Garcia

Postgraduat en Gestió i Polítiques Culturals per la Universitat de Barcelona, i per la City University de Londres, en Arts Management. Director del Festival de creativitat digital i disseny Off, amb 18 edicions. En els darrers anys ha estat director del Mobile World Center, espai dedicat a l’anàlisi i la visualització de les tecnologies en l’àmbit social i cultural. És coordinador acadèmic del Programa de Postgrau en Producció i gestió d’esdeveniments de la UB.

La seva experiència docent, a banda dels cursos de Gestió Cultural de la UB, també inclou diverses assignatures al departament de Gestió i Promoció de la ESMUC, com Gestió de la Innovació, Organització de Concerts i Actualitat internacional. També es docent a la escola Superior de Disseny ESDI, Disseny de Projectes. Ha estat al capdavant de diversos projectes relacionats amb les Industries Creatives, en l’àmbit públic i privat i d’àmbit internacional, amb marques I projectes com ara Sonar, Teatre Lliure, CCCB, La Fura dels Baus, L’Auditori, Auditori de Girona, Cultura 03, entre d’altres.

 

Xavier Mingo

Cap de l’àrea de Cultura i Museus de l’ajuntament de Vic. També ha estat director del Centre Cultural la Mercè de Girona, coordinador de Cultura i Educació de l’Ajuntament de la Seu d’Urgell, cap de Serveis Personals de l’Ajuntament de la Roca del Vallès, tècnic de cultura dels Ajuntaments de Tona, Premià de Mar, i Canovelles, i gestor de Centres Cívics i Casals de Joves a Barcelona. Consultor de polítiques culturals locals.

 

Marc Hernández Güell

Llicenciat en Economia (UAB). Fundador i Director de "La Tempesta: Ciutat, cultura i tecnologia" (http://latempesta.cc). Especialista en la transformació digital de les organitzacions culturals i de  patrimoni cultural (GLAMs, Universitats, Serveis de cultura municipals,...). Ha treballat com a Cap de sistemes a l'Institut de Cultura de Barcelona des d'on ha impulsat  la transformació digital i els drets culturals digitals a la ciutat de Barcelona. També ha estat cap de projectes a "Focus on emotions", start-up del sector audiovisual i media i consultor en management i estratègia a Management Momentum. Es l'autor de la Guia del CERC-DIBA Impuls d'una estratègia de cultura digital als municipis. Ha impartit classes al màster d'Intervenció en el paisatge i gestió del patrimoni UAB-MUHBA, al Màster d'Innovació Turística UB-CETT i a La Fábrica, Fundación contemporánea, entre d'altres.  

 

(PREINSCRIPCIONS TANCADES)

 

ENTREVISTA A PEP SALAZAR