20/01/2025 12:15 h
Consum
Iniciada una prova pilot a sis municipis per gestionar mediacions de consum
La Diputació de Barcelona ha iniciat una prova pilot per gestionar els casos de mediació de consum derivats per les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor de sis municipis de la província: Castelldefels, Montgat, Sant Cugat del Vallès, Sant Just Desvern, Sant Vicenç dels Horts i Sitges.
En el marc d’aquesta prova pilot, la Diputació assumirà aquells casos de mediació especialment complexos per als quals l’ajuntament sol·liciti el seu suport per manca de recursos. Per exemple, quan l’ajuntament no pugui resoldre’l garantint els principis de la mediació; o bé quan el conflicte és amb una empresa amb baixa probabilitat de resposta satisfactòria, com ara els casos de grans empreses de subministraments o telefonia; o bé quan es tracta de reclamacions que s’hagin de resoldre mitjançant el procediment de la mediació establert al Decret 98/2014, de 8 de juliol, i l’ajuntament encara no estigui preparat per seguir aquest procediment.
Per al ciutadà, aquesta prova no suposarà cap tràmit extra: podrà adreçar-se com sempre al seu ajuntament per gestionar un problema de consum i el personal tècnic, a més de tramitar les consultes, queixes, reclamacions i denúncies per la via habitual, podrà ara també derivar els casos de mediació complexa a la Diputació de Barcelona.
La prova pilot té una durada prevista de quatre mesos, i després s’avaluarà la seva possible expansió a altres municipis de la Xarxa Local de Consum amb Servei Públic de Consum propi.
Mediació també als municipis petits
Des del passat mes de juny, la Diputació de Barcelona oferia servei de mediació de consum per a casos complexos només en els municipis de menys de 10.000 habitants. Des de llavors s’han gestionat 34 casos d’aquest tipus, la major part dels quals en l’àmbit dels subministraments bàsics (35%) i comerç (21%).
La Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Suport a les Polítiques de Consum, dona suport tècnic i econòmic als municipis de la província per desenvolupar polítiques públiques de suport dels drets de la ciutadania en l’àmbit de consum i promoure el consum responsable. A més, en el cas dels ajuntaments que no disposen de serveis propis, la Diputació de Barcelona ofereix informació i assessorament a la ciutadania per resoldre conflictes de consum, i tramitació de denúncies i reclamacions, mitjançant les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor.
Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon a l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) número 12 "Consum i producció responsables". Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.