Juliol 2021. Núm. 7

Notícies

El poder de les persones i els petits canvis en la transformació digital

Un moment de la xerrada de Xavier Marcet

Un moment de la xerrada de Xavier Marcet

Xavier Marcet, consultor i president de Lead to Change, que compta amb una dilatada experiència en transformació digital en el món local —va exercir de director a Localret—, va presentar a la jornada SeTDIBA la ponència «El poder de les persones i els petits canvis en la transformació digital».

Durant aquesta època, Localret va treballar especialment en entorns de municipis de dimensions petites pel que fa al nombre d’habitants. Va estar en contacte amb seus els reptes en el dia a dia i va aprendre molt sobretot del paper de les persones, de la proximitat i de la importància de combinar tecnologia i forma de viure en comunitats que no són grans.

Xavier Marcet va destacar la necessitat de ser consistent: «Com a Administració, hem de ser proactius, ja que no volem tenir la sensació de quedar-nos enrere; volem créixer i fer créixer. Les administracions ho hem de fer fàcil, no podem anar darrere de la societat, tot i que la Diputació de Barcelona hagi de planificar molt bé els seus recursos i les seves actuacions. Ha der ser possible qualsevol actuació amb les eines actuals sense que això suposi més complicació per a un ens petit».

El ponent també va assenyalar la complexitat del món actual, que canvia constantment i que viu una acceleració tecnològica que no s’havia viscut mai anteriorment. Va remarcar que el secret de gestionar la complexitat és no augmentar-la, i això és el que precisament significa innovar: crear valor per a aquells a qui servim. Hem de trobar solucions que permetin adaptar-nos. I hem de tenir present que és molt important que no passi només a les grans metròpolis sinó a escala personal.

I quina és la clau per a aconseguir-ho? Moltes vegades ens haurem de reinventar i els municipis petits s’hauran d’adaptar a un món diferent. Xavier Marcet destaca que la innovació no es troba en la tecnologia sinó en l’observació i en la proposta de valor a problemes observats en la vida quotidiana, en posar-se les sabates dels altres i buscar solucions als problemes, anhels i necessitats, i que, amb tota probabilitat, finalment recorrerem a la tecnologia. Tot és físic i digital; passa a tot arreu i en tots els àmbits (oci, feina, etc.). 

És indispensable, doncs, tenir en compte els perfils de cada ciutadà i de cada municipi per a personalitzar els serveis i ajustar-los. 

Per a acabar, el ponent va posar de manifest que un terç de la transformació digital es fa amb la tecnologia, i dos terços amb el canvi de les persones. La transformació no va de formació sinó d’aprendre, de l’esforç personal. El més important és esforçar-se, i és indispensable que, per tal que el canvi sigui possible, hi hagi al darrere l’autoexigència personal. Per això hem de crear cultura de servei públic dins de l’Administració i això és necessari que hi hagi un lideratge que es vagi actualitzant constantment. Un lideratge que doni exemple a la resta de l’equip, aprenent, adaptant-se i incorporant els elements necessaris per al canvi tenint en compte les persones. El lideratge és créixer fent créixer els altres.
 

Butlletí: Innov@diba
Número de butlletí: Juliol 2021. Núm. 7

 
       
 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Idees i suggeriments

Àrea d'Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial
Diputació de Barcelona

Rambla de Catalunya, 126

Edifici de Can Serra

08008 Barcelona