Butlletí Cultura Emprenedora
Curs 2020-2021 -juny

A fons

Sis escoles pioneres del CuEmE ens expliquen la seva experiència

Imatge de final de curs de Collsuspina

Imatge de final de curs de Collsuspina

Amb motiu del desè aniversari, hem entrevistat els equips directius de sis de les primeres escoles que van incorporar-se al programa perquè ens comparteixin la seva valoració. Ens han parlat de la interdisciplinarietat i l’aprenentatge competencial, la millora de la cohesió del grup i el clima a l’aula, de la possibilitat de transferir-ne la metodologia a altres projecte i de moltes coses més. Us ho expliquem a continuació.

1.- La interdisciplinarietat

Aquesta és una de les característiques del projecte educatiu que més esmenten les persones entrevistades, i en concret s'assenyalen que el CuEmE permet treballar de forma molt natural i globalitzada diferents àrees com:

  • la plàstica: en el disseny i elaboració de la imatge gràfica i els productes
  • la matemàtica: en el càlcul del capital a aportar, els costos i els beneficis, els estudis de mercat...
  • l’expressió oral i escrita en diferents llengües, especialment en la seva dimensió pública: en l’elecció dels càrrecs, en la comunicació amb persones externes a l’escola...

A més, la metodologia facilita abordar tots aquest continguts, sense haver-los d’explicitar o sense que l'alumnat en sigui conscient que els estan treballant.

Així ho explica la Victòria Sànchez de l’escola Llorenç Artigas de Badalona

 

2.- L’aprenentatge competencial i de valors

Des del Programa es treballen aspectes transversals com la iniciativa personal, l’autonomia o la cooperació, la tolerància a la frustració que són competències molt importants però que sovint a l’escola no es poden treballar amb tot l’èmfasi que es voldria. Ens en parla la Mertixell Mas de l’escola La Valldan de Berga.

 

També es valora molt positivament la possibilitat de treballar de forma intensa l’autonomia al final de la primària, com a preparació de la transició a la secundària. Per al Jordi Cerrato, de l’escola Pompeu Fabra de Sant Adrià del Besòs, el fet de tenir l’experiència d’haver fet una feina fet feta dirigint-se ells mateixos és una sensació valuosa en el moment de fer el pas a l’institut. 

>

 

3.- L’aprenentatge experimental i la motivació

L'estreta connexió dels continguts amb la vida quotidiana, engresca molt els nois i noies i els mostra que el seu esforç té recompensa. En els centres on el Programa està consolidat, molts d'ells esperen amb il·lusió arribar a 5è o 6è per participar al CuEmE.

El projecte també acaba resultant molt motivador per als i les mestres un cop vençuda la por o la resistència al canvi.

4.- Millora de la cohesió i del clima 

La Marina Amenara, del ZER Berguedà Centre del Berguedà ressalta que el treball sobre valors com l’escolta, el respecte a les opinions no coincidents, la presa de decisions per consens o la tolerància a la frustració millora el clima del grup, de la mateixa mantera que també contribueix a augmentar la cohesió del grup saber que el programa és seu i que ells en són responsables. 

 

5.- Permet obrir-se a l’entorn

Per a la Montse Parés de l’escola Maristes d’Igualada, la col·laboració amb les institucions ofereix l'oportunitat de vincular-se amb l’entorn i obrir-se a la ciutat.

 

6.- Està molt estructurat i pautat i compta amb molt suport 

El programa està molt planificat i estructurat, la qual cosa facilita implantar-lo per primera vegada. A més, compta amb un bon acompanyament per part de l’ens local, i recursos com la formació, que donen molta seguretat per treballar el projecte i fan que la persona tutora no se senti sola.

7.- Transferència a altres àrees i projectes

Ingrid Pujol, de l’escola Montagut de Vilafranca del Penedès explica que en seu centre han transferit es pot transferir la metodologia del CuEmE a altres àrees i projectes de l’escola.

 

Com a missatge per a aquelles escoles que es plantegen participar-hi, les escoles més veteranes  els recomanen que que no s’espantin, tot i que d’entrada pot fer respecte pensar en un projecte amb aquest continguts per a infants d’aquesta edat. Els continguts estan adaptats i els resultats són molt enriquidors per a l’alumnat, el professorat i les famílies. També recomanen que l’equip directiu estigui implicat des de l’inici en el Programa com a clau per poder-lo consolidar i extreure’n tot el potencial.

Durant l’estiu seguirem treballant amb els materials recollits a les entrevistes per poder compartint-los amb vosaltres amb el nou curs!

Butlletí: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de butlletí: #6 - Curs 2020-2021 -juny

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
 

Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817

X