Butlletí e-Comerç
Desembre 2022 - #175

Comerç informa

Presentació dels estudis realitzats per la Gerència de Serveis de Comerç

Imatge: Diputació de Barcelona

Imatge: Diputació de Barcelona

A la jornada celebrada el 29 de novembre a l’Espai Francesca Bonnemaison, la Gerència de Serveis de Comerç de la Diputació de Barcelona va presentar quatre dels estudis elaborats al llarg del 2022 dins l’anàlisi del comerç local de la província de Barcelona.

Mapa comercial de la província de Barcelona.
Aquest estudi neix amb l’objectiu de tenir una anàlisi de l’oferta comercial als 311 municipis de la província. Per fer aquesta anàlisi, s’han tingut en compte els indicadors següents: l’índex d’aprofitament del teixit comercial (IATC), l’índex d’atracció comercial (IAC) i l’índex de dotació comercial (IDC).

L’elaboració del mapa comercial de la província ha permès identificar, classificar i geolocalitzar les activitats comercials i els principals eixos comercials que es desenvolupen als municipis, i també avaluar la composició, la salut i el dinamisme comercial dels municipis de la província.
El resultat és una visió global de la distribució i el nivell de servei comercial a la província; ara bé, no és una visió actualitzada, ja que el cens s’ha elaborat en diferents moments dels darrers anys.
 


Guia per a l’impuls de pactes locals per a la mobilització de locals comercials buits.
Aquesta guia té com a objectiu principal facilitar l’acció per respondre al fenomen dels locals buits des d’una perspectiva més sistemàtica i participativa, apostant per la valoració de la dimensió relacional del comerç local i la seva contribució a la cohesió social i al model de municipi al servei del benestar de la ciutadania. 

La guia és fruit d’un procés de treball en el qual ha participat una mostra dels principals col·lectius implicats en la mobilització dels locals buits en l’àmbit municipal. El procés de treball ha seguit les etapes següents:

  • Anàlisi de fonts secundàries i balanç de la feina feta fins a la data per la Diputació de Barcelona en l’àmbit dels locals buits, i anàlisi de la vigència dels recursos.
  • Configuració d’un grup de treball transversal i realització d’entrevistes individuals als membres del grup.
  • Sessió participativa en el marc del grup de treball per debatre conjuntament les conclusions de les entrevistes.
     

 

Implementació de monedes locals des de l’Administració pública.
Les monedes locals són sistemes monetaris geogràficament delimitats que circulen dins d’una determinada regió. Tenen com a objectiu promocionar-hi l’activitat econòmica, donant suport a l’economia local, augmentant la velocitat dels intercanvis i fomentant el seu efecte multiplicador, a fi de prevenir que els diners s’escapin de la localitat.

Aquesta guia s’estructura en dos blocs clarament diferenciats. Al primer bloc, titulat «Abans  de començar», s’explica què són i què representen les monedes complementàries i, en particular, les monedes locals que impulsa l’Administració pública. També es planteja  una proposta inicial de caracterització d’aquest tipus de monedes. Es tracta d’un bloc teòric i conceptual que es divideix en tres grans àmbits: el coneixement que cal adquirir, la  comprensió de l’operativa i el convenciment sobre la seva utilitat. Al segon bloc, titulat «Full  de ruta», es detalla el procés a seguir.

Per acabar, hi ha un bloc pràctic i d’aplicació estructurat en quatre grans fases: la primera, el punt de partida, defineix el propòsit i les línies mestres; la segona, la planificació, estudia la viabilitat, tant en l’àmbit  econòmic com jurídic, tecnològic i financer; la tercera, la implementació, tracta sobre  l’aterratge de la moneda al territori, i, finalment, la quarta, la consolidació, mostra de manera favorable la continuïtat del projecte en el futur.
 

 

Hàbits i tendències de consum a la província de Barcelona.
Conjuntament amb el grup de recerca Factor Humà, Organitzacions i Mercats (FHOM) de la Universitat Rovira i Virgili, la Gerència de Serveis de Comerç ha elaborat un estudi sobre les tendències actuals de consum i els possibles efectes sobre el teixit comercial de la província de Barcelona.

L’objectiu principal de l’estudi és analitzar l’impacte de la situació real en els hàbits i pautes de consum i com afectarà les tendències de comportament de la població consumidora a mitjà i llarg terminis, en el context específic de la província de Barcelona, per tal d’afavorir el comerç de proximitat.

El grup FHOM és expert en l’ús de les tècniques qualitatives d’investigació, i una d’aquestes és la tècnica qualitativa d’entrevista en profunditat emprada en aquest estudi per conèixer de primera mà els hàbits i tendències de consum actuals, i com els comerços s’hi estan adaptant. Aquest estudi ha tingut la coordinació i col·laboració de l’Oficina de Suport Intern, Planificació i Avaluació.

Butlletí: e-Comerç
Número de butlletí: #175 - Desembre 2022

Gerència de Serveis de Comerç

Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Travessera de les Corts, 131-159
Recinte Maternitat – Pavelló Central
08028 Barcelona
Tel. 934 049 296
gs.comerc@diba.cat

YoutubeInstagramComunitat virtual

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat