Butlletí e-Comerç
Setembre 2022 - #172

Entrevista

Jotambé

Imatge: Melania Padillo

Imatge: Melania Padillo

La Gerència de Serveis de Comerç entrevista Melania Padillo, propietària i gerent de Jotambé, un establiment comercial de residus zero.

Com va sorgir la idea de crear un establiment comercial lliure de residus? 
La idea va sorgir perquè jo vaig canviar com a persona, la meva manera de veure el món i de relacionar-me amb el planeta. Vaig començar a portar una vida més sostenible i cada vegada que volia fer un pas endavant en aquest propòsit, ho tenia més difícil. 

En el municipi on jo visc, Blanes, no hi ha botigues de venda a granel, ni cap establiment comercial que et permeti omplir un envàs buit amb detergent a granel, per exemple, ni cap lloc on es pugui comprar amb alternatives al plàstic d’un sol ús. 

Jo només tenia dues opcions: o comprava per internet o havia d’anar fins a Girona o Barcelona per comprar de manera sostenible. Per això vaig decidir fer-ho jo: obrir un establiment comercial per a mi i per a tothom qui compartís les meves idees i necessitats a l’hora de consumir de manera sostenible. Una botiga amb residu zero on es pugui comprar de manera diferent i continuar avançant cap a la sostenibilitat. 

 

Has fet alguna formació específica per gestionar aquest tipus de negoci? 
Per al meu negoci en concret no he rebut cap formació. Res sobre el tema de residus zero. Tot ho he anat aprenent jo de manera autodidacta a mesura que anava creant i donant forma al meu projecte. Per això he preguntat i m’he informat molt sobre tots els temes que anaven sorgint.  

 

Has rebut algun tipus d’ajut en formació, assessorament o subvenció per part d’alguna administració?
Sí, vaig rebre un ajut de formació del municipi de Blanes, on t’ensenyaven a administrar un negoci. 

 

Quins productes ofereixes en el teu establiment comercial? 
Venc una mica de tot. Des de productes per a la llar, tots a granel, com detergents per a la rentadora, productes per netejar els vidres, el terra, el bany... Tinc una gran varietat de productes de neteja a granel amb certificat Ecolabel i Ecocert. 

També proposo a la clientela productes d’higiene personal com raspalls de dents 100 % compostables, dentífrics, sabons sòlids naturals per al cos i per al cabell, cremes corporals naturals fetes artesanalment, compreses amb teixit reutilitzable, productes per desmaquillar reutilitzables... És a dir, un munt de productes per a la cura de la persona, que no generen cap residu i respecten el cos de les persones i el planeta.  

També ofereixo alimentació ecològica a granel, com farines, llegums, tes, infusions, herbes, espècies, pasta, arròs, cereals, fruits secs... i una nevera plena de ferments vegans com kimchi, xucruts, iogurt, quefir, i fins i tot ous vegans al tall, que són molt bons. 

 

Com ho fas per aconseguir residus zero? 
Disminuir la generació de residus és molt difícil. El que és important és limitar els residus tant com es pugui. Per això el meu eslògan és «No necessitem una persona que ho faci perfecte. Necessitem un milió de persones intentant fer-ho tan bé com es pugui”. 

En el meu establiment s’intenta fer-ho perfecte, però en algunes coses resulta impossible. És el cas dels aliments: en algunes ocasions, perquè es conservin, han de venir en un embolcall de plàstic. Per això intentem demanar quantitats grans i així generar el mínim de plàstics, perquè com més gran sigui el plàstic, més fàcil és reciclar-lo. 

 

Fas alguna proposta de reciclatge? 
Reciclar no és la solució. El reciclatge és l’última opció. El que cal és reduir tant com es pugui la producció de residus. El que fem és recollir residus a les platges de Blanes una o dues vegades l’any. 

 

Qui són els teus principals proveïdors de productes i com els esculls? 
Els requisits a l’hora d’escollir un proveïdor són que sigui de proximitat, ecològic i que respecti el medi ambient. També ha de ser de comerç just, quan es tracta de productes que procedeixen de lluny. I, per descomptat, els productes han de ser sempre de qualitat.

 

Quin és el perfil de la teva clientela? 
La clientela és fixa i d’una edat d’entre 40 i 60 anys. Normalment són veïns del barri. 

 

Com ha estat l’acollida de l’establiment per part de la clientela i del veïnat en general? 
L’acollida ha estat molt bona. El municipi tenia ganes de tenir una botiga de residu zero entre la seva oferta comercial. 

 

Formes part de l’associació de comerciants o participes en alguna de les campanyes proposades per alguna associació de comerciants del municipi?
Formo part de l’Associació de Comerciants de Blanes. 

 

Com es fa la difusió del negoci i dels productes? 
M’anuncio i em dono a conèixer a les xarxes socials, a Instagram i Facebook. Estic molt al dia amb les xarxes socials. 

 

Fas algun tipus de promoció dels productes?
Rebaixes no en fem mai, perquè són productes que no venen mai rebaixats. Però sí que fem sorteigs per les xarxes socials i paneres durant la campanya de Nadal. I també hem creat una targeta de fidelització que segellem per cada compra superior a 8 euros i dona dret a descomptes. 

 

Quants llocs de treball has creat? 
De moment, estic jo sola. 

 

Tens més establiments Jotambé a altres municipis? 
De moment, no. 

 

Cooperes amb altres establiments que comparteixin la mateixa filosofia que el teu? 
Amb altres establiments hem col·laborat en la recollida de residus i hem fet sorteigs per les xarxes. 

 

Quins projectes tens per al futur? 
Conscienciar molt, fer moltes recollides de residus i créixer una mica més cada dia per poder oferir a la clientela tot el que necessita sense perjudicar el planeta. 

Butlletí: e-Comerç
Número de butlletí: #172 - Setembre 2022

Gerència de Serveis de Comerç

Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Travessera de les Corts, 131-159
Recinte Maternitat – Pavelló Central
08028 Barcelona
Tel. 934 049 296
gs.comerc@diba.cat

YoutubeInstagramComunitat virtual

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat