Novembre i desembre 2021. Núm. 10

Observatori local

Anàlisi de la gestió i reglamentació del teletreball als ajuntaments de la xarxaCORH

Infografia elaborada per la Gerència de Serveis d’Assistència al Govern Local

Infografia elaborada per la Gerència de Serveis d’Assistència al Govern Local

S’ofereix una fotografia sobre la situació actual del teletreball als ajuntaments més grans de la demarcació.

La irrupció de la COVID-19 i la crisi sanitària i social van forçar de forma imprevisible el confinament de la població i la implementació, per part de les administracions públiques, de diverses tipologies de treball a distància (i d’altres mesures organitzatives) per tal de seguir prestant els seus serveis. 

En qualsevol cas, aquestes mesures organitzatives per a la implementació del treball a distància (o teletreball) han estat poc planificades i de tipus reactiu, amb l’objectiu principal de donar resposta a una situació d’emergència sense precedents. 

D’acord amb l’article 47 bis del text refós de l'Estatut bàsic dels empleats públics (TREBEP), en l’àmbit local els ajuntaments són els que han de regular el desenvolupament concret del teletreball en el si de la seva organització  establint les normes pròpies, que han de ser objecte de negociació col·lectiva. 

Els ajuntaments de la xarxaCORH no han estat aliens a aquest nou context legal i de realitat del teletreball: diversos ajuntaments de la xarxa ja han aprovat el seu reglament de teletreball i molts d’altres es troben immersos en la definició i negociació de mesures organitzatives i tecnològiques que facilitin el teletreball en les seves organitzacions (tal com veurem). 

Durant aquest període, el departament de la Comunitat de Recursos Humans (CORH)  ha seguit de ben a prop com els ajuntaments de la xarxaCORH han afrontat aquest nou escenari i els ha acompanyat, en la mesura del possible, en la implementació del teletreball a les organitzacions. 

Així, més enllà de les eines i recursos que s’han posat a l’abast dels ens locals per tal de facilitar aquest canvi, s’ha actuat també com a observatori sobre com la xarxaCORH està gestionant i reglamentant el teletreball, la qual cosa ha permès disposar d’una fotografia detallada sobre la situació actual del teletreball als ajuntaments més grans de la demarcació.

Les dades que es presenten a continuació han estat contrastades i validades pels màxims responsables de recursos humans de 50 ajuntaments de més de 12.000 habitants de la província de Barcelona. Per tant, són resultats molt representatius i significatius sobre com s’està articulant el teletreball en aquests ajuntaments. 

Accedeix a la infografia

Sobre la reglamentació del teletreball

  • Únicament el 12 % dels ajuntaments ja tenen aprovat un reglament i l’estan aplicant de forma efectiva a la seva organització. 
  • Les dades ens mostren que el gran gruix d’ajuntaments es troben immersos en la negociació amb els agents socials (41 %) o ja han finalitzat les negociacions i, pel motiu que sigui (manca d’acord o voluntat política, aplicació condicionada a la fi de la pandèmia, etc.), encara no l’apliquen de forma efectiva (16 %). 
  • El 31 % dels ajuntaments enquestats no tenen previsió, en el dia d’avui, de reglamentar ni d’implementar el teletreball a la seva organització (més enllà de les mesures específiques que es puguin adoptar per complir els requisits en matèria de prevenció de riscos laborals de la COVID-19). 

Sobre la presencialitat als ajuntaments de la xarxaCORH: 

  • Relacionat amb aquest aspecte, també s’ha analitzat la presencialitat als ajuntaments, és a dir, com s’està treballant (presencialment, per torns...) a l’espera de l’aprovació del reglament de teletreball (si escau) o de la millora de la situació sanitària. 
  • El 48 % dels ajuntaments (ja sigui perquè no aposten per un model de teletreball a la seva organització, perquè estan a l’espera de l’aprovació del seu reglament o perquè encara estan fent els canvis organitzatius necessaris per a la implementació efectiva del teletreball) han optat majoritàriament per la presencialitat de la plantilla per seguir prestant els seus serveis. 
  • Aquesta dada contrasta amb el 12 % dels  ajuntaments que ja aplica de manera efectiva el teletreball i el 7 % d’ajuntaments que, tot i no haver aprovat formalment el teletreball, ja l’estan aplicant (a partir d’una instrucció interna, per exemple). 

Conclusions

  • Si bé és cert que la majoria d’ajuntaments manifesten un interès clar per reglamentar el teletreball a la seva organització, actualment el teletreball no és una realitat consolidada als ajuntaments de la xarxaCORH. Lluny d’aquest escenari, la majoria d’ajuntaments es troben encara en una fase de preparació o de negociació més o menys incipient. 
  • A la vegada, la majoria d’ajuntaments, mentre la situació de la COVID-19 ho ha permès i a l’espera d'implementar definitivament el teletreball (si escau), han optat pel retorn majoritari de la plantilla en modalitat de treball presencial. 
     

Boletín: Innov@diba
Número de boletín: Novembre i desembre 2021. Núm. 10

 
       
 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Idees i suggeriments

Àrea d'Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial
Diputació de Barcelona

Rambla de Catalunya, 126

Edifici de Can Serra

08008 Barcelona