Presentació de la ponent Pastora Martínez Samper
La professora Pastora Martínez Samper, des de la seva posició de vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, respon a la pregunta de com pot el CuEmE impulsar l’Agenda 2030. I enfila el seu discurs amb una cita d'Hanna Arendt: L’educació és el punt on decidim si estimem prou el món per assumir una responsabilitat envers ell, per exemplificar com l’educació pot actuar com a motor per a l’Agenda 2030. Però, què és l'Agenda 2030?
L’Agenda 2030 és:
És innovadora perquè per primer cop trenca l’estructura Nord – Sud, ja que compromet tots els estats del món, a diferència dels objectius establerts prèviament, que només s’adreçaven als països en vies de desenvolupament. És de gran importància, perquè malgrat que pugui contenir algunes mancances i incoherències, perquè proporciona un llenguatge comú per a tots els països i sectors.
Reconeix el paper clau de l’Educació per assolir els objectius, ja que el coneixement actua com a fil conductor i articulador de tota l’Agenda.
És important remarcar que les seves dimensions i objectius estan totalment interrelacionats i que no es poden abordar uns de forma separada i desvinculada dels altres. A la publicació The Future is now, es recullen gràficament les interrelacions entre uns i altres i com treballar-los conjuntament pot ajudar a potenciar alguns dels efectes transformadors i a equilibrar possibles efectes adversos.
L’Educació com a pilar de l’Agenda 2030
Entrant directament en l’objectiu 4, Educació de qualitat, cal remarcar que l’Agenda 2030 va més enllà de l’alfabetisme o l’aritmètica bàsica, que són els objectius en Educació que tradicionalment s’havien plantejat els organismes internacionals i busca promoure nous entorns i enfocaments de l’aprenentatge per assolir justícia, equitat social i solidaritat global.
Les principals novetats de la visió de l’educació de l’Agenda són:
La ponent destaca algunes de les fites de l’Objectiu Educació de Qualitat directament vinculades al CUEME:
Què pot fer el CUEME per l’Agenda 2030 al territori
I centrant-se en el CUEME, la ponent assenyala com tal com es ve desenvolupant des del seu inici, el programa compleix en molts aspectes la filosofia i la metodologia de l’Agenda 2030:
Cal destacar que el fet de localitzar l’Agenda, entenent-la com l’acció de situar les actuacions a desenvolupar en l’àmbit local és important perquè:
També és important remarcar que el programa aborda alguns dels reptes de Catalunya en relació amb els ODS assenyalats pel Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible:
Per cloure Pastora Martínez Samper anima als participants en el programa a anar més enllà, triant temes, que poden ser ODS però també poden ser més amplis, lligats al context local de la cooperativa, per treballar-los de forma col·laborativa amb altres agents.
Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #8 - Curs 2021-2022 -novembre
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817