Butlletí Servei de Teleassistència
setembre de 2017 - #8

Portada

Implantació del model centrat en la persona: situació actual de les valoracions del sistema de Resposta Eficient en Teleassistència

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

Com ja vàrem anunciar a principis d’aquest any, el Servei Local de Teleassistència ha començat a implementar un nou model centrat en la persona que suposa un abans i un després en la teleassistència tal i com la coneixíem fins ara.

Tradicionalment, totes les persones usuàries del servei rebien les mateixes prestacions (trucades i visites domiciliàries, principalment) i intensitat de servei, és a dir, es considerava la població usuària com un grup homogeni amb necessitats equivalents.

De fet, la gent gran com a principal col·lectiu usuari de la teleassistència, és un grup divers, heterogeni, amb necessitats diferents –com la resta de la població- i canviants al llarg del temps. Per això, aquest nou model d’atenció suposa un gran pas endavant en la satisfacció de les necessitats específiques de cada persona usuària, en cada moment del seu cicle d’envelliment i de les característiques del seu entorn social i estat de salut. 

Una de les principals característiques d’aquest nou model és la personalització i l’eficiència. Gràcies a un protocol acurat de valoració, a través del Sistema de Resposta Eficient en Teleassistència (RET) es detecten aquelles persones usuàries del Servei Local de Teleassistència que necessiten més atenció, en funció del risc social en el qual es troben. Per a aquelles persones que estan en una situació més favorable, també s’adapta la intensitat i la freqüència del servei, i així s’evita que el servei pugui resultar invasiu per a aquestes persones, tot potenciant la seva autonomia i l’envelliment actiu. 

D’aquesta manera, s’assigna a cada persona usuària un dels tres nivells de suport establerts en el servei i, mitjançant un instrument d’assignació de prestacions, es determina el tipus de prestacions que ha de tenir cada persona i la seva intensitat: la freqüència de les trucades de seguiment, les visites domiciliàries, les campanyes d’envelliment actiu i saludable, i la tecnologia complementària que es requereix perquè el servei cobreixi les necessitats de cada persona (dispositius de seguretat i tecnologia per a necessitats especials). 

Durant aquest any es realitzarà la implementació completa del RET a tots els usuaris del servei. A finals del mes de juny el 99,63% de les persones actives del servei ja estaven valorades i segmentades segons el nou model d’atenció personalitzada. Només en queden 285, la majoria de les quals es troben el situació de suspensió temporal del servei. La distribució entre els nivells de suport ha estat d’un 60% per al nivell baix de suport, d’un 35% per al nivell mig i d’un 5% per al nivell alt. 

D’aquest total, el 48% dels usuaris ja tenen programades les seves agendes de seguiment. Cada mes s’aniran incorporant un 16% addicional de persones usuàries, fins al setembre, quan el 100% han d’estar incloses al nou model. En aquest sentit, ja s’han realitzat 35.611 agendes de seguiment (presencial i telefònic) en funció dels paràmetres de nivell de suport assignat, de les quals 20.202 han estat identificades amb nivell baix, 13.350 amb nivell mig, 1.876 amb nivell alt i 183 amb un suports específics (riscos de maltractaments, per exemple). 

Pel que fa a les visites de seguiment, durant el primer semestre s’han realitzat 25.000 i es segueix amb la planificació de visitar tots els domicilis on hagi alguna persona usuària identificada amb els nivells mig i alt de suport. 

A partir d’octubre, mes en què es posaran en marxa les revaloracions, es visitaran aquelles persones usuàries qui s’hagi detectat un possible canvi de nivell mitjançant els seguiments telefònics específics que realitzarà el personal de Coordinació de zona. 

 

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #8 - setembre de 2017

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar