Novembre i desembre 2022. Núm. 20

L'entrevista

Parlem amb Àngela Fernández i Belén García, expertes en protecció de dades

Imatges cedides per les entrevistades

Imatges cedides per les entrevistades

Avui parlem amb Àngela Fernández i Belén García, tècniques jurídiques del suport municipal en protecció de dades, que ens explicaran en què consisteix l’assistència de delegat de protecció de dades (DPD) que estan desenvolupant des del Servei l’Assistència Municipal i Suport Estratègic, de la Direcció de Serveis de Tecnologies i Sistemes Corporatius de l’Àrea d’Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial de la Diputació de Barcelona, i quina importància té la protecció de dades.

Fa anys que treballeu en l’àmbit de la protecció de dades personals a la Diputació de Barcelona donant suport als ens locals. Què són les dades personals i què protegeix la normativa de protecció de dades?

Una dada personal és qualsevol informació sobre una persona física identificada o identificable. Una persona física identificable és la persona la identitat de la qual es pot determinar en particular, de forma directa o indirecta, mitjançant un identificador. Per exemple: un nom, un número d’identificació, la signatura, dades de localització, un identificador en línia o un o diversos elements propis de la identitat física, fisiològica, genètica, psíquica, econòmica, cultural o social d’aquesta persona. Hi ha dades que s’engloben en les categories especials de dades, com són les que revelen l’origen ètnic o racial, les opinions polítiques, les conviccions religioses o filosòfiques o l’afiliació sindical. També hi ha dades genètiques, dades biomètriques destinades a identificar de manera unívoca una persona física i dades relatives a la salut, a la vida sexual o a les orientacions sexuals d’una persona física. La protecció de dades personals és un dret fonamental que tenen totes les persones físiques per garantir la seva vida privada, i suposa el control i poder de disposició de la informació relativa tant a l’àmbit públic com al privat. Aquest dret és reconegut a la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea, al Tractat de Funcionament de la Unió Europea i a l’article 18.4 de la Constitució espanyola. Això suposa que qualsevol persona física té dret a controlar tot el que es fa amb les seves dades personals.


Des de quan s’està prestant el suport de delegat de protecció de dades i com se sol·licita?

Des de l’aplicació plena del Reglament general de protecció de dades europeu (RGPD), l’any 2018, la Diputació de Barcelona - DPD Ens Locals ha assumit el suport de delegat de protecció de dades dels ajuntaments de fins a 20.000 habitants i entitats municipals descentralitzades que ho han sol·licitat. La línia d’assistència de delegat de protecció de dades és una de les línies que es pot sol·licitar per mitjà del recurs de Suport en continuïtat en protecció de dades (SCPD) del Catàleg de serveis de 2021-2023 de la Xarxa de Governs Locals.


Per què cal designar un delegat de protecció de dades i per què els ajuntaments externalitzen el servei a la Diputació de Barcelona?

El delegat de protecció de dades és una peça clau en el sistema de protecció de dades que estableix el Reglament general de protecció de dades europeu (RGPD), ja que supervisa el compliment de la normativa dins l’organització, de forma independent i sense rebre instruccions. Aquest Reglament estableix diverses mesures de responsabilitat proactiva que han d’adoptar els ens locals, entre les quals destaca la designació obligatòria d’un delegat de protecció de dades. En molts casos, l’externalització del servei a la Diputació és deguda a la situació d’incompatibilitat per a l’assumpció de les funcions del DPD per part d’alguns perfils per acumulació de tasques, i, en molts casos, la manca de recursos provoca que els ajuntaments no disposin de personal amb els coneixements especialitzats i amb experiència en l’aplicació pràctica d’aquesta matèria.


Quines són les funcions que dueu a terme en el servei de delegat de protecció de dades?

La Diputació de Barcelona - DPD Ens Locals, com a delegada de protecció de dades dels ajuntaments i EMD que l’han designada, exerceix les funcions que corresponen al delegat de protecció de dades i que consisteixen a informar, assessorar i supervisar el compliment de la normativa de protecció de dades. Dintre de les funcions d’assessorament, un aspecte molt important és la resolució de les consultes sobre l’aplicació de la normativa de protecció de dades en supòsits concrets. A banda de les funcions esmentades, entre les seves funcions específiques hi ha ser punt de contacte amb l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCat) en les qüestions relatives a la tramitació dels expedients que aquesta incoa a l’organització per possibles incompliments de la normativa (informacions prèvies, sancions, tutela de drets i notificacions de violacions de seguretat) i les persones interessades, que hi poden contactar si tenen qualsevol pregunta relacionada amb el tractament de les seves dades o per exercir els drets que reconeix l’RGPD. A més a més, en els ajuntaments i EMD de fins a 5.000 habitants es fa una tasca més intensa en el suport per a la realització de les actuacions necessàries per a l’adequació a la normativa.


Les consultes que es plantegen d’aplicació de la normativa són comunes a tots els ajuntaments?

Algunes sí que són comunes, però en general la casuística de consultes que plantegen els ajuntaments és diferent i això obliga a analitzar cada situació per veure si tenen un encaix dintre de la normativa de protecció de dades o no.


La protecció de dades personals està avui en dia molt d’actualitat, què comporta això?

Efectivament, cada vegada més els ciutadans estan més conscienciats sobre la privacitat i els riscos que comporten els tractaments de dades i la importància de la seguretat d’aquestes. Això fa que hi hagi un increment significatiu de les persones que s’adrecen a l’APDCat quan consideren que s’ha comès un possible incompliment de la normativa de protecció de dades o que no s’han atès els seus drets. L’Autoritat, per mitjà del delegat de protecció de dades, requereix informació amb la finalitat d’esbrinar les circumstàncies dels fets denunciats i la conveniència d’iniciar o no un procediment sancionador. Això comporta que s’hagi de dedicar una part important del temps a la gestió d’aquests expedients.


Quins coneixements són necessaris per desenvolupar les vostres funcions?

La protecció de dades personals té un vessant jurídic de coneixement normatiu pel que fa al compliment d’obligacions més formals, però també un vessant més tecnològic enfocat a la seguretat de les dades. Així mateix, es requereix disposar d’un coneixement específic del funcionament dels ajuntaments i de la normativa administrativa per poder entendre i situar-se ràpidament en les problemàtiques plantejades. Per tot això, és fonamentat poder rebre una formació especialitzada continuada per actualitzar-se en tots els avenços i canvis, ja que és un entorn que evoluciona ràpidament.


Què destacaríeu com a interessant de treballar en aquest servei de delegat de protecció de dades dels ens locals?

Per a les dues és una satisfacció poder ajudar en l’aplicació pràctica de la normativa de protecció de dades els ens locals als quals prestem servei i en la resolució de les problemàtiques que se’ns plantegen. En conseqüència, els aspectes més interessants del nostre dia a dia són la col·laboració estreta amb els interlocutors de les organitzacions per garantir el dret dels ciutadans a la protecció de dades, el repte d’afrontar la resolució de situacions molt diverses i la possibilitat d’incrementar el nostre coneixement especialitzat en aquesta matèria.
 

Newsletter: Innov@diba
Newsletter number: Novembre i desembre 2022. Núm. 20

 
       
 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Idees i suggeriments

Àrea d'Innovació, Governs Locals i Cohesió Territorial
Diputació de Barcelona

Rambla de Catalunya, 126

Edifici de Can Serra

08008 Barcelona