Butlletí Servei de Teleassistència
gener de 2018 - #9

Portada

El Servei Local de Teleassistència acaba l’any amb 80.200 persones usuàries i amb un nou model centrat en la persona, l’eficiència i l’aposta tecnològica

© Diputació de Barcelona

© Diputació de Barcelona

Durant el passat any el Servei Local de Teleassistència ha experimentat un fort creixement. S’ha crescut en 7.825 serveis i s’arriba al mes de desembre amb 80.200 persones usuàries actives. Es preveu que a l’any 2020 es superin les 100.000 persones usuàries en una aposta clau de cobrir la demanda municipal dels últims temps. 

Aquest 2017 ha començat una nova contractació del Servei Local de Teleassistència amb l’empresa prestadora Tunstall Televida fins el 2018, amb possibilitat d’una pròrroga fins el 2020. Durant el 2018 els preus del servei seran els mateixos que l’any 2017. 

Aquest nou cicle també serà una etapa marcada per les novetats que incorporarà el servei i que enguany ja s’han començat a posar en marxa, així com també un període de consolidació de projectes adreçats a les persones més vulnerables. 

En primer lloc, es vol destacar la implantació d’un model d’atenció centrat en la persona a través d’un sistema anomenat Resposta Eficient en Teleassistència (RET). Aquest nou model es basa en donar una resposta adaptada a les necessitats de cada persona amb una major eficiència i un alt valor tecnològic. 

Aquest nou model permet establir la tipologia de prestació de servei que necessita cada persona en funció dels seu perfil, els seus riscos i els seus hàbits de vida. En aquest sentit, l’atenció que proporciona el Servei Local de Teleassistència s’intensifica per aquelles persones en situació de vulnerabilitat i amb més riscos amb més trucades de seguiment o visites domiciliàries, entre d’altres accions, i s’evita l’excessiva protecció de les persones més autònomes a través d’accions preventives. El RET també contempla, des d’un inici, l’assignació de tecnologia complementària de suport (dispositius de seguretat o tecnologia adaptada a necessitats especials) en funció de les necessitats de la persona. Aquest 2017 termina amb més de 9.000 dispositius de seguretat instal·lats entre detectors de foc/fum, presència i caigudes i de teleassistència adaptada a necessitats especials (teleassistència mòbil o serveis adaptats a persones amb dificultats a la parla i/o oïda o de mobilitat reduïda a les mans). 

Aquest desembre termina amb el 100% de les persones usuàries del servei valorades en el marc d’aquest model d’atenció a les quals s’ha assignat un dels tres nivell de suport establers en el servei. La distribució entre els nivells de suport ha estat d’un 60% per al nivell baix de suport, d’un 35% per al nivell mig i d’un 5% per al nivell alt.

En segon lloc, aquest any també s’ha implantat un nou model operatiu d’atenció a emergències al territori. En aquest sentit, s’han ampliat les unitats mòbils per atendre emergències i realitzar seguiments. S’ha passat de disposar d’11 unitats mòbils durant el període 2013-2016 a 29 durant aquesta nova etapa. Aquest increment de flota es correspon amb la posada en marxa d’un nou model d’intervenció en el qual 16 unitats mòbils seran de primera resposta que es dedicaran a atendre emergències i contingències principalment tot i que podran donar suport a seguiments. La seva funció principal és reactiva i tindran una base territorial fixa ubicada en un ens local. D’aquestes, cinc bases seran de 24 hores. Les 13 unitats mòbils restants es dedicaran a realitzar activitat programada i eventualment a atendre contingències. Aquestes no precisen de base territorial ja que es mouen per tot el territori en funció de les necessitats. 

Finalment, el 2017 també ha estat un any de consolidació de projectes com el protocol de sensibilització, prevenció i sospita de maltractaments en el marc del Servei Local de Teleassistència. Durant aquest any, s’han pogut detectar 300 casos amb indicadors suficients o elevats de sospita de maltractaments els quals han derivat en la implementació de plans de seguiment i intervenció en col·laboració amb els serveis socials municipals. Altre projecte que s’ha consolidat com a una prestació del servei de suport fora de la llar per aquelles persones que viuen en nuclis rurals aïllats i amb escasses relacions socials, és la teleassistència mòbil, que s’incorpora com a dispositiu de foment de l’autonomia personal. 

Al llarg del 2018, el Servei Local de Teleassistència seguirà apostant pel creixement i la posada en marxa de nous projectes adreçats a perfils amb necessitats especials. Cab destacar que la participació de la família i del propi usuari en el servei serà una peça clau durant el proper any així com també hi hauran novetats en relació a les accions preventives i comunitàries que es desenvolupen des del servei.

Newsletter: Servei Local de Teleassistència
Newsletter number: #9 - gener de 2018

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar