©Diputació de Barcelona
La prevenció sempre ha estat un dels pilars del Servei Local de Teleassistència que ha permès configurar una atenció basada en un model proactiu on la tecnologia complementària sempre ha desenvolupat un paper clau. [+]
Des de l’any 2017, el Servei es va orientar cap a un model d’atenció centrat en la persona on la tecnologia enfocada a la prestació va ser imprescindible en la definició d’una atenció integral i personalitzada. Es va fer una gran aposta per incorporar l’assignació de la tecnologia com una part més del servei amb la finalitat de vetllar per la seguretat davant de riscos a la llar i sobre la salut de la persona, i es va passar dels 5.000 dispositius anteriors als més de 20.000 instal·lats en l’actualitat, consolidant-se així un model sòlid de teleassistència avançada.
Amb el nou escenari de transformació digital que es desenvoluparà durant els propers anys, el pas cap a una teleassistència predictiva, intel·ligent i cognitiva és determinant per aconseguir un servei més eficaç i eficient capaç de monitoritzar determinats comportaments, anticipar-se a les necessitats i detectar riscos més precoçment sense oblidar el suport a l’entorn de la persona usuària.
En aquest nou escenari, la tecnologia complementària a través de dispositius amb funcionalitats millorades serà estratègica per aportar major seguretat a la persona usuària i al seu entorn, per definir l’atenció que necessita d’una forma més acurada i per impulsar encara més l’autonomia de les persones.
Amb aquest objectiu, la previsió és que l’any 2023 disposem de 47.000 dispositius (28.100 el 2021, 39.900 el 2022, i 47.100 a finals de 2023).
En primer lloc, s’ampliaran els dispositius de seguretat per prevenir riscos a la llar com els detectors de foc, fum, gas i monòxid de carboni, i també aquells orientats a prevenir riscos sobre la salut de la persona com detectors de caigudes o de presència.
En segon lloc, es milloraran les funcionalitats de dispositius com la teleassistència mòbil a la qual s’incorporarà la geolocalització o la configuració d’àrees de seguretat per donar un major suport a les persones amb inici de deteriorament cognitiu lleu.
En tercer lloc, es desplegarà un nou conjunt de tecnologia complementària adreçada a complir l’objectiu d’accessibilitat universal per a la qual cosa es sumaran nous dispositius, tant prestacions com adaptacions de hardware, a la ja consolidada teleassistència adaptada a persones amb discapacitat auditiva i/o amb dificultats en la parla.
També, s’obre la possibilitat de disposar de sistemes de control del desplaçament nocturn a través de la instal·lació de camins de llums als domicilis amb l’objectiu de prevenir caigudes, així com d’incorporar tecnologia de suport a la persona cuidadora, com els detectors d’ocupació de llit/sofà o el detector d’enuresi, que tenen la finalitat de proporcionar tranquil·litat i respir a l’entorn i/o a la família cuidadora.
Per últim, s’implantaran sistemes de monitorització de riscos i alertes automàtiques a través de la incorporació de 18.000 dispositius que permetran fer seguiment de les persones amb major fragilitat, alhora que es podrà oferir una atenció més personalitzada i conèixer millor els perills als que estan exposades les persones usuàries.
A banda de l’ampliació de la tecnologia complementària i de la introducció de nous dispositius orientats a cobrir més necessitats, l’aspecte clau d’aquesta etapa es centrarà en aprofitar les oportunitats que ofereix el nou escenari de digitalització per avançar cap a la teleassistència predictiva incorporant noves funcionalitats de monitoratge que permetran aprendre per anticipar-se a les emergències.
Newsletter: Servei Local de Teleassistència
Newsletter number: #18 - Abril 2021 - Especial nova contractació
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia