Imatge: Diputació de Barcelona
Imatge: Diputació de Barcelona
Aquesta acció formativa, de 60 hores lectives, permet adquirir els coneixements i les habilitats necessàries en tècniques de mediació en consum requerides pel Decret 261/2019, de 10 de desembre, de modificació del Decret 98/2014, de 8 de juliol, sobre el procediment de mediació en les relacions de consum. Període d'inscripció del 10 al 20 de febrer.
Imatge: Ajuntament de Mataró
Imatge: Ajuntament de Mataró
L’Ajuntament de Mataró està treballant per adaptar els protocols de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) i de la seva Junta Arbitral de Consum (JAC), als canvis que han introduït els nous Mètodes Alternatius de Solució de Conflictes (MASC), entre els que hi ha la mediació i l’arbitratge de consum i molts d’altres d’especialitzats, que poden tramitar-se des del servei públic de consum municipal.
Imatge: somMollet
Imatge: somMollet
L’activitat de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) de Mollet del Vallès ha crescut el 2024 en comparació amb l’any anterior. El servei ha rebut 777 consultes d’informació (640, el 2023) i ha atès 405 reclamacions (343, el 2023). Les persones usuàries del servei han puntuat amb una mitjana de 8,2 de satisfacció l'atenció rebuda, una xifra dues dècimes superior a la comptabilitzada l’any anterior.
Imatge: Ajuntament de Palau-solità i Plegamans
Imatge: Ajuntament de Palau-solità i Plegamans
L’Ajuntament de Palau -solità i Plegamans reforça el servei de l’OMIC desplaçant la furgoneta municipal als barris del municipi. Aquesta iniciativa permetrà als ciutadans i ciutadanes resoldre dubtes, presentar queixes o rebre assessorament sobre qüestions de consum sense haver de desplaçar-se fins al centre del municipi. Horari d'atenció i calendari per barris.
Imatge: Ajuntament de Sitges
Imatge: Ajuntament de Sitges
L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Sitges (OMIC) ha realitzat durant el 2024, 742 gestions relacionades amb el consum a petició de persones que volien resoldre dubtes amb relació als seus drets i obligacions com a consumidores. Del total de les consultes de consum, 518, s’han iniciat 224 expedients administratius per resoldre queixes, reclamacions o denúncies.
Imatge: Diputació de Barcelona
Imatge: Diputació de Barcelona
La Diputació de Barcelona ha posat a disposició dels ajuntaments el "Catàleg de mesures d’intervenció per a la millora i modernització dels Mercats de Venda No Sedentària (MVNS)", un document que analitza l’estat actual d’aquests mercats a les comarques de Barcelona i proposa 42 mesures d’intervenció per millorar-los i modernitzar-los, en els àmbits de sostenibilitat, formació i digitalització, imatge i difusió, organització i gestió.
Imatge de recurs
Imatge de recurs
El govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat un règim sancionador per garantir el compliment de la contenció de rendes del lloguer a través d'un Decret llei de mesures urgents. Així mateix, amb l'ampliació de l'article 331-5 de la Llei del Codi de consum de Catalunya, s'estableix un nou tipus infractor per dissuadir les pràctiques abusives en la formalització de lloguers temporals que en realitat tenen la finalitat de caràcter permanent o habitual.
Imatge: Creative Commons
Imatge: Creative Commons
Les companyies elèctriques estan obligades a incloure a les factures un contingut mínim, com ara un codi QR/enllaç al comparador d'ofertes de gas i electricitat de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Endesa Energía i Naturgy Iberia van ometre certa informació als seus clients, i per això la CNMC els ha multat amb 600.000 euros respectivament.
Imatge: Banc d'Espanya
Imatge: Banc d'Espanya
Els fraus informàtics augmenten any rere any de manera notable. Un dels últims perills detectats és un nou tipus de codi maliciós anomenat TrickMo, dissenyat per apropiar-se de dades personals i bancàries. Aquest virus s'infiltra als dispositius mòbils a través d'aplicacions malicioses o d'enllaços fraudulents. Un cop instal·lat, TrickMo pot tenir accés als nostres SMS, capturar credencials bancàries i accedir sense autorització als nostres comptes.
Imatge de recurs
Imatge de recurs
Segons un nou informe del Tribunal de Comptes Europeu, el bloqueig geogràfic injustificat que retalla la llibertat dels consumidors en restringir-ne l'accés a béns i serveis en línia a la UE continua sent un problema. Els auditors també recomanen que s'estudiï la possibilitat d'ampliar la normativa contra el bloqueig geogràfic a sectors que encara no cobreix, com ara els serveis audiovisuals.
La Comissió Europea està prenent mesures als àmbits de les duanes i el comerç per fer front als riscos derivats de les importacions de baix valor venudes a través de detallistes i mercats en línia de fora de la UE, com ara la posada en marxa de controls duaners, la protecció dels consumidors, la Llei de Serveis Digitals i la Llei de Mercats Digitals.
Imatge: Diputació de Barcelona
Imatge: Diputació de Barcelona
Les unitats mòbils d’informació al consumidor (UMIC) de la Diputació de Barcelona continuen facilitant assistència personalitzada en aquelles poblacions on no hi ha un servei municipal específic de consum. Gràcies a les UMIC, els ciutadans de la demarcació poden conèixer i exercir, des de la proximitat, els seus drets com a persones consumidores.
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Servei de Suport a les Polítiques de Consum
Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig Vall d'Hebron, 171 Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum